Circle K är störst i landet på uthyrning av transportbilar och har en stor flotta Mercedes Sprinter. Många av kunderna är privatpersoner som inte är så vana vid att köra eller lasta större fordon och därför byggs de flesta av Circle K’s bilar om av Autokaross i Floby enligt mycket speciella riktlinjer.
– Vi har ett tätt samarbete med Mercedes-Benz sedan flera år tillbaka. Beställningarna kommer direkt från Mercedes enligt ett löpande schema som görs upp efter hand. När det gäller Circle K utgår vi från ett standardskåp som anpassas till ett gemensamt utvecklat koncept, berättar Per Johansson, försäljningschef på Autokaross.
Skåpen som monteras på Sprinter-chassin är extra låga och lätta samtidigt som de har större lastvolym. Taket är välvt så att det inte ska kunna samlas vatten där och frysa till is under vintern.
Autokaross i Floby startade som en träskofabrik 1918 men övergick på 1930-talet till att bygga lastbilschassin av trä. Floby-hytten blev en succé hos åkarna och fabriken producerade hundratals hytter per år.
– Eftersom vi hade chassier för hyttmontage blev det naturligt att kunderna ville ha en påbyggnad. I början av 80-talet började vi utveckla produkter till lätta transportfordon och idag tillverkar Autokaross uteslutande utrustning för den fordonsgruppen, fortsätter Per Johansson.
Flobyskåpets tak är transparent och att konstruktionen släpper igenom ljus skapar en bra arbetsmiljö – det är i princip dagsljus inne i skåpet. Produktfinessen är väldigt uppskattad hos användarna. En åkare berättade att han brukar stanna vid en bensinstation och låta lamporna från macken lysa upp skåpet uppifrån.
– Vi försöker hitta på olika sätt att förenkla för de som kör skåpbilarna eftersom de oftast är ovana att köra omkring med last. Tittar du på uthyrningsbilar som står uppställda vid en mack så kan du se var de ofta skadas – ungefär 10 till 20 centimeter nerifrån taket. Det är en typisk skada, då har den som hyrt bilen kört någonstans där det till exempel sitter balkonger som sticker ut.
Utvecklingen av skåpens nuvarande konstruktion började redan 2004-2005 när Mercedes-Benz ville ha fram en modell som var både lättare och starkare inför lanseringen av nya Sprinter. Autokaross startade en referensgrupp med både bilförsäljare och slutkunder för att ta reda på vilka egenskaper som var viktiga för dem.
– I denna grupp var Statoil – nuvarande Circle K – representerad. Ett av deras största problem var att skåpen ofta blev skadade och man fick byta hela väggsidor, något som skapade stora kostnader. Detta ledde till att vi tog fram en helt ny konstruktion och ersatte de traditionella sandwichpanelerna i skåpet med slagtålig termoplast. Skåpet har fortsatt att utvecklas och den skåpmodell som Circle K använder idag kom 2011. Nu går det att gå loss på materialet med en hammare utan att det går hål, berättar Per Johansson.
Samarbetet med Mercedes-Benz innebär även att det finns ett typgodkännande på skåpbilarna. De är helfordonsgodkända i förväg och behöver inte gå via Transportstyrelsen och bilprovning innan de levereras.
Eftersom beställningarna kommer löpande har Autokaross förberett ombyggnaderna några veckor i förväg. Skåpen är färdiga att bara lyftas på och alla inblandade kan vara säkra på att bilen blir leveransklar direkt. Uppstår det ett akut behov innebär systemet dessutom att Autokaross kan leverera med kort varsel och korta ledtiden.
– Det är stor efterfrågan på bilarna även på eftermarknaden. Mercedes-Benz Sverige som säljer dem vidare vill att bilarna fortfarande ska vara fräscha när de kommer tillbaka efter leasingtidens slut. Vi bygger dem så att produkten ska vara fortsatt eftertraktad och andrahandsvärdet högt även efter några år, avslutar Per Johansson.