Intresset för snowcross ökar allt mer, både när det gäller antalet tävlande och klubbar. Att Östersundskillen Max Lemnert skulle hålla på med något som brummar och låter var en självklarhet. Pappa Mats körde rally och farfar Janne har varit rallykartläsare. Idag åker alla tre generationerna iväg till Max tävlingar i familjens specialanpassade Mercedes Sprinter.
Snart femtonårige Max Lemnert tävlar i snowcross för Östersunds Snöskoter Klubb. Första knatteskotern fick han när han var sex år och sin första riktiga skoter började han träna med när han var elva.
– Snowcross – även kallad skotercross – var det första jag fastnade för och jag tycker att det är en otroligt rolig och utvecklande sport. Det är adrenalin, det ska gå snabbt, fysiskt krävande och det är mycket teknik. Samtidigt lär jag känna många i min ålder runt om i landet och i Norden, berättar Max Lemnert som är inne på sin fjärde säsong.
– Tidigare körde jag knatteskoter och uppvisningstävlade men nu har jag tävlat på riktig skoter sedan jag var tolv. När det är högsäsong som nu, så är det tävling nästan varje helg.
Just nu har han en Polaris IQ 600 R av 2015 års modell där R:et står för racer. Den är samma som man tävlar med i seniorklassen men med ett annat gashandtag så det endast går att gasa halv gas. När han ska gå upp i klass behöver han endast sätta dit original gashandtag.
När det är dags för träning och tävling ställs skotern på släp med kåpa – som kopplas till den stripade Sprintern.
– Vi skaffade den nya bilen, en begagnad Mercedes-Benz Sprinter från 2011, bland annat för att jag ska kunna tävla. Vi kör den till tävlingar och vi sover i den. Den är den längsta modellen R3L, och vi håller på att bygga om den efterhand som vi har tid. Sprintern ska få golv med golvvärme, värmepanna, garderober, kök och väggar, men än så länge har vi bara hunnit sätta in sängarna och golvet.
Sprintern är köpt hos Landrins Bil i Avesta och Swetown i Östersund har designat den efter Max Lemnerts önskemål.
Lemnerts är en Mercedes-Benz-familj med stort motorintresse. Pappa Mats Lemnert arbetar på Jemtbil i Östersund och bland ögonstenarna finns en ombyggd Mercedes-Benz 508 från 1977. Veteranbussen har dels använts sedan 1992, under pappas tävlingskarriär i rally och rallycross och dels under Max tre första säsonger.
Max Lemnert tävlar i den södra serien av Sverigecupen, från Jämtland ner till Dalarna. Längre fram i säsongen möts söderåkarna och norråkarna och de sexton bästa får åka till finalen som i år hålls på Max hemmaplan på Skidstadion i Östersund den 8 april.
Det blir i snitt 1000 mil om året till och från tävlingar. Häromveckan åkte familjen till exempel iväg till Njurunda utanför Sundsvall, drygt 40 mil tur och retur. Det händer ganska ofta att trion sover över i bilen före eller efter tävlingarna även om Max hellre förbereder sig med en natt i sin egen säng och tidig uppgång.
– Under bilresan brukar jag prata med pappa och farfar, lyssna på musik eller göra skolarbeten om vi har sådana. Sprintern är skön att sitta i, den har bra stötdämpning så det gör inget om det kommer ett gupp. Sätena är också sköna, man får inte träsmak av dem även om man åker långt. Komforten gör att man kan sitta lugnt utan att bli störd av att det är skumpigt.
Vanligast är att familjen kör till tävlingar i Mora, Bruksvallarna eller Sundsvall på helgerna. Ner till Mora är det 30 mil vilket tar ungefär fyra timmar i bussen. Det är oftast bara pappa, farfar och Max som åker till de mer långväga tävlingarna, mamma och lillasyster Gry följer med till de som ligger lite närmare.
– Den största tävlingen jag varit med i är den som hålls i vår klubb – Arctic Cat Cup, Europas största skotercrosstävling. Då kommer tävlande från Ryssland, Norge och Finland och en massa andra platser hit – sammanlagt omkring 200 förare. Jag har bara tävlat i Sverige än så länge men har planer på att eventuellt börja köra i de nordiska mästerskapen.
En snowcross-åkare kan börja kalla sig för elit när man gått upp i SM-serien, något man måste ha fyllt 16 år för att få göra. Om Max Lemnert vinner den klass han tävlar i just nu kan han gå upp i SM och ta elitlicens. Hans mål är att vinna SM och ett ännu större mål är att ta sig till USA och deras serie Amsoil championship.
– Mercedes-Benz har bra motorer och bra standard, säger pappa Mats.
– Sprintern är pålitlig, den är stark och den tappar ingen kraft i uppförsbackarna – den går lika bra uppför som nedför, dalar upp och dalar ner. Jag tycker att den är otrolig!
Fakta/Max Lemnert
Ålder: snart 15 år
Bosatt: Östersund
Familj: mamma, pappa, syster.
Placeringar: Som bäst blivit 4:a i Mora och 5:a i Njurunda och total kvalfyra i södra serien inför Sverigecupsfinalen.