För den som inte varit i en järnmalmsgruva är det svårt att förstå hur enorma de är. Det är en hel underjordisk värld som öppnar sig. I LKAB’s gruva i Malmberget utanför Gällivare finns över 60 mil bilvägar med ständig trafik. Här arbetar Ulf Markström och hans Mercedes Sprinter med att göra rent speglar och skyltar. Ett jobb som aldrig tar slut.
Att köra ner i gruvan i Malmberget är en sällsam upplevelse. Det är som en tunnel som aldrig tar slut, med mil efter mil av mörka vägar som slingrar sig ner ända till 1250 meters djup.
Det speciella med vägnätet i gruvan är att det är ytterst svårt att orientera sig. Det finns ingen himmel som hjälper dig att få en känsla för väderstrecken, och alla korsningar är skymda av bergväggar. Tunga fordon rullar i höga farter, och det dammar och ryker trots att vägarna vattnas hela tiden. Att ha rena och fungerande skyltar och speglar är enormt viktigt för säkerheten.
Varje dag, fem dagar i veckan, kör Ulf Markström runt med sin specialbyggda Mercedes Sprinter på de dryga 60 milen utsprängda vägar och inspekterar och tvättar speglar och skyltar.
– VI har ca 400 speglar här nere, plus vägskyltar plus skyltar för utrymningsvägar.
– Jag kör runt och tvättar dem måndag till fredag så att varje skylt och spegel är tvättad minst en gång i veckan. Och så ser jag till att alla skyltar för utrymningsvägar sitter där de ska och syns. Så att mina kamrater hittar ut om något skulle hända.
Ulf fick en ny Mercedes Sprinter 2016 och nu kan han sköta hela jobbet från hytten.
– Den är så skön att jobba i. Det är som om jag satt vid ett skrivbord och gjorde allt från en dator…
All rengöring sker helt utan kemikalier. På flaket sitter en tank med 500 liter vatten som hettas upp till 90 grader av en dieselvämare. Vattnet sprutas ut genom ett sprutaggregat som är monterat i bilens front. Aggregatet kan vinklas i fyra hydrauliska leder och är svängbart i 180 grader vilket betyder att den till och med kan komma åt baksidan på skyltar och speglar. Det heta vattnet tar bort både vanlig smuts och fettiga avlagringar från avgaser och däckslitage.
Att det blev en Sprinter handlar om de stora påfrestningar som bilen utsätts för.
– Med det tunga aggregatet i nosen och tanken där bak blir det ju kraftiga spänningar och då behövs en bil som är byggt på en riktig ram. Det har gjorts försök på andra konstruktioner, men det har inte hållit. Men Sprintern är verkligen stabil. Man känner att den klarar av det utan minsta problem.
– Det blir fler och fler Mercedes här nere. De har bra service ända ner i underjorden och de håller bra.
Ulfs bil körs ca 2000 mil om året och sällan snabbare än 20-30 km/tim. Ofta är det ren krypkörning. Liksom alla andra bilar i gruvan går den igenom avgas- och bromstester var åttonde vecka. Och det hårda livet i gruvan gör också att olja byts var 500 mil.
Bilen är en välbekant syn i orterna och snedbanorna och alla skyltar och speglar är skinande rena. Dessutom ser Ulf till att alla utrymningsvägar är tomma och välskyltade. En uppgift han tar på stort allvar efter många år som utbildare just när det gäller utrymning.
– Det farligaste i en gruva är inte ras som många tror, utan fordonsbränder. En maskin som brinner går inte att komma förbi. Då gäller det att vi har utrymingsvägar parallellt med de vanliga orterna så att vi både kan evakuera och få räddingspersonal på plats.
Vid sidan av sina ordinarie sysslor brukar Ulf också hjälpa sina kollegor.
– Bilar blir ju så smutsiga här nere. Ibland när jag möter någon lastbil så tecknar de åt mig och undrar om jag kan hjälpa dem att spola rent vindrutan så att de kan se ordentligt. Och det gör jag så gärna. Det är ju allas vår säkerhet mitt jobb handlar om.