Vad ska man tänka på när man har bilen som arbetsplats? Hur kan man planera inredningen och vad är viktigt rent ergonomiskt? John Eriksson är VD för ergonomiföretaget Ergohuset i Malmö och en riktig Mercedes-fantast. Teknikern Martin Johansson är den som använder företagets Vito i det dagliga arbetet.
– Mercedes-Benz har en fantastisk komfort. Bilarna har bra säten och det är god ergonomi i dem. Även instrumentpanel och synergonomi – att det är utformat så optimalt som möjligt för ögonen – är väldigt bra. Instrumentbrädan är välplacerad och displayerna lätta, tydliga och klara. Ljuset är justerbart och det är en säker bil, dessutom är det designmässigt väldigt snygga fordon, säger John Eriksson som själv kör en E 220.
I dagsläget använder Ergohuset sig av en Vito för transporter men planen är att efter hand byta ut resten av bilparken till Mercedes-Benz. Viton är den fjärde i ordningen och tidigare har de haft flera Vaneo. Tillförlitligheten, snabb service och avsaknad av krångel är viktiga faktorer vid valet av märke.
– Vår affärsidé är att skapa bra arbetsplatser. Vi hjälper företag att hitta en bra lösning för att personalen ska ha en god ergonomi, allt från ljus och ljud till kontorsergonomi som bord, stolar, lampor, headset och ljudabsorbering. En stor del av arbetet handlar om att köra ut utrustning och titta på olika arbetsmiljöer, fortsätter John Eriksson.
Teknikern Martin Johansson kör företagets Vito och är den som transporterar möbler och annat till företag och privatpersoner över hela Skåne. Han kör ca 4.000 mil om året och lastar möbler, skärmar, skivor och allt som har med ergonomi att göra. Före köpet tittade företaget runt på lite olika transportbilar och eftersom John Eriksson har en förkärlek för Mercedes-Benz blev det just en Vito.
– Tidigare hade jag en annan transportbil som var stor och hög. Jag kunde gå rak i den men den gick inte att parkera i vanliga P-hus, den gick inte in i en P-ficka och den var svår att fickparkera. Eftersom jag kör överallt, både ute på landet och inne i städer, är Viton perfekt. Trots lastutrymmet är den inte så himla skrymmande – den är lagom stor men rymmer mycket grejor, säger Martin Johansson.
När han fraktar bordsskivor skjuter han in dem stående till vänster i bilen och förankrar dem med remmar i bilens vägg. För att flytta på dem behöver han inte gå in i bilen utan har två spännband inne i bilen som han drar ut dem med. Han kan ställa in fem bordsskivor men har ändå mycket utrymme kvar.
– Från sidodörren når jag verktygsskåpet, det är bilanpassat och gjort från ett Mercedes-Benz skåp som går över hjulhuset. Lådorna är riktade mot sidodörren och jag står utanför bilen och har översikt och tar saker i lådorna. Jag kan stå som vanligt och hanterar dem bra därifrån.
Från bakdörrarna når Martin Johansson den hopfällbara verktygsvagnen. Han arbetar inte speciellt mycket inuti den bakre delen av bilen – det mesta nås utifrån med dörrarna öppna – men de gånger han gör det sitter han på knä och behöver då inte böja på rygg och nacke. För att skona knäna har han hantverkarbyxor med inbyggda knäskydd på sig.
– Jag är jättenöjd med Viton som arbetsfordon. Vissa dagar kör jag 20 mil men sitter bekvämt och har en bra sittställning. Jag tycker om att ratta den, den är tyst och ombonad och jag gillar att den är bakhjulsdriven vilket innebär att du får en helt annan svängradie. Sedan gillar jag också att den är som en personbil i trafiken – den är tillräckligt pigg, är smidig och följer med.
Han lyfter också fram att Viton är så stark. Bilen väger 2,3 ton och sedan tillkommer verktyg på 500 kilo – det blir tusen kilo mer än en vanlig bil.
– Tack vare extra isolering mellan hytt och bagageutrymme är det heller inget lastbilsskrammel i hytten vilket komfortmässigt blir en stor skillnad. Det känns inte som att sitta i en konservburk, även om du kör på motorvägen går det att prata i telefon. Jag tycker också om att man sitter så högt, du har utsikt över de andra bilarna på motorvägen och ser inbromsningar i god tid.
Martin Johansson är även nöjd med det inbyggda armstödet vid förarplatsen, svankstödet, och det ställbara nackstödet som går att vinkla både bakåt och framåt. Dessutom uppskattar han att stolen är höjd- och sänkbar, att ratten är ställbar, och att det generellt är gott om inställningar.
Själv köpte VD John Eriksson sin första Mercedes för drygt 30 år sedan, en Cabriolet 350 SL från 1972, och har haft ett trettiotal Mercedes-Benz sedan dess. I dagsläget kör han en E 220 medan hustrun Hanna Huldt Eriksson använder en C 220 i sitt designföretag.
På kaffebordet på Sallerupsvägen tronar en kaffemugg med Mercedes-Benz-emblem som han fått av Martin Johansson.
– När jag kom hem med cabrioleten som tjugo-någonting tyckte min far att det var rena skroten och att jag lika gärna kunde ha slängt pengarna i sjön. Lite senare hade han varit på fest och diskuterat Mercedesen med någon: ”Du, den där bilen, den kan vara värd pengar”, avslutar John Eriksson.
Fakta/Ergohusets bästa tips för hantverkare
• Inred skåpbilen med hyllor och hurtsar som du stående kan komma åt utifrån – nära bakdörrar eller sidodörr – då slipper du krypa in i bilen
• När du måste ligga på knä inne i bilen – använd knäskydd
• Ordentlig isolering mellan skåp och förarhytt är viktigt för att skona hörsel
• Glöm inte använda bilens inställningar när det till exempel gäller förarstol och nackstöd så att du sitter så bra som möjligt
Fakta/Ergohuset
Familjeföretaget Ergohuset startades i Stockholm 1992 av John Erikssons mor Inger Eriksson. Idag finns kontor och butiker i Malmö och på Östermalm i Stockholm, plus ett systerföretag i Göteborg. I Malmö ligger ett kombinerat showroom och kontor på Sallerupsvägen.