Den lilla orten Hedekas i Munkedals kommun i Västra Götaland har blivit rikskändisar genom sin smarta transportlösning. I stället för att skolbussarna står stilla mitt på dagen och kommunen kör ut matkassar till de äldre, plockas invånarna på landsbygden upp av bussbolagets Mercedes Sprinters och skjutsas in till den lokala livsmedelsbutiken i Hedekas.
– Projektet Handlarrundan drog igång för några år sedan och har fungerat väldigt bra för vår del. Vi kör linjetrafik och skolskjutstrafik, bussarna är lediga på förmiddagarna och då kan vi sticka emellan och köra in invånarna till Handlarn i Hedekas, berättar Håkan Johansson, en av delägarna i BJ Buss.
Turerna går varje fredagsförmiddag och rent praktiskt går det till så att de som vill följa med ringer in till Handlarn och anmäler sig senast klockan nio på morgonen. Butiken tar emot beställningarna och sätter ihop en lista som chaufförerna sedan hämtar ut.
När chaufförerna fått listan hos Handlar’n kör de runt i trakten – Sörbygden med 1600 invånare – och hämtar alla som vill följa med. Det är främst äldre som utnyttjar tjänsten men på loven åker även en hel del ungdomar med.
Hela projektet startade när Munkedal 2012 utsågs till testkommun av Tillväxtverket för att utveckla service i landsbygdskommuner. Men Handlarrundan är inte bara praktisk utan även social. De äldre får en möjlighet att komma ut och göra ärenden och kan även passa på att hälsa på släkt och vänner eller ta bussen för att åka längre.
Tidtabellen är inte helt fast, man kör efter en lokal slinga som kan variera lite och kör hem passagerarna efter en timme ungefär – när alla är klara. Under tiden går det att få gratis hembakt kaka och kaffe hos Handlar’n.
I dagsläget kör två Sprinter rundor varje fredag med runt 12-15 passagerare per tur och fordon. Resenärerna behöver inte köpa biljett – kommunen står för alla kostnader. Enligt en uträkning räcker det med att 3,75 personer åker med på rundan i stället för att få hemsändning av livsmedel via hemtjänsten – detta uppnås flera gånger om.
– Vi har fyra Sprinter totalt och de är perfekta för det här uppdraget. Bilarna är smidiga och lagom stora, går som skolbuss och kan ta 19 respektive 22 passagerare.
– De vi hämtar upp bor ute på landsbygden, det är mycket småvägar och trånga gårdsplaner där det inte går att svänga runt med stora fordon.
Handlarrundan är väldigt lokalt förankrad – det är lokala resenärer, en lokal handlare, och lokala chaufförer. Även chaufförerna uppskattar det sociala i att umgås med resenärerna och tillbringa en stund med kaffe och kaka inne i butiken.
– De äldre känner den som de ringer och bokar plats hos, de riskerar inte att hamna hos ett callcenter utomlands, och då vågar de ringa. Vi totade ihop upplägget tillsammans med Hedekas samhälllsförening och kommunen. De äldre kommer ut, kommunen behöver inte köra ut varor, och vi får mer att göra – alla tjänar på det, avslutar Håkan Johansson.
Kent Johansson driver livsmedelsbutiken i Hedekas sedan fem år tillbaka, har paketutlämning och utlämning från Systemet och ser väldigt positivt på de olika samhällsfrågor som drivs tillsammans med kommunen.
– Pilotprojektet har utvecklats väldigt bra och jag märker på de som kommer och handlar att de tycker att det är en utmärkt idé. Det är dessutom skittufft att vara liten handlare på landsbygden idag när man ska konkurrera med stora köpcenter. Handlarrundan har gett tydlig effekt och det är jätteroligt att driva det hela, säger Kent Johansson.
– Vi märker även en viss snöbollseffekt i samhället – det finns inte en enda ledig lägenhet att hyra och inga hus till salu på marknaden, avslutar han.
Fakta/Pilotprojekt om serviceutveckling
2012 utsåg Tillväxtverket 13 kommuner – bland annat Munkedals kommun – för att delta i ett pilotprojekt för serviceutveckling. Syftet är att öka tillgängligheten för grundläggande service i gles- och landsbygd för kvinnor, män och företag. Kommunerna delade på 15 miljoner kronor som finansierar 60 procent av kostnaderna. Även Västra Götalandsregionen var med och finansierade projektet i uppstarten. Projektet pågick fram till 2015, har fått gott gensvar och mött stort intresse när det gäller både innehåll och arbetsformer.