Bröderna Lars och Jerker Wigrens far Ernst Wigren startade målarfirma i den lilla byn Gröstorp utanför Simrishamn 1950. De första sex åren tog målaren sig fram på cykel med stegen på axeln. Sedan tidigt sextiotal är det dock Mercedes-Benz som gäller. Sammanlagt har familjen Wigren idag tolv Mercedes – både privat och i firman.
– 1963 köpte vår far sin första Mercedes-Benz och sedan var han trogen det märket tills den dag han lämnade jorden 40 år senare. Min bror kördes till exempel hem från BB i en Mercedes-Benz 190. Far var även en av de första i Simrishamn som köpte en Mercedes 280 SE som han använde i jobbet, berättar Lars Wigren som privat kör en GLC 250.
Arbetet för dem kors och tvärs inom och utanför Skåne och Lars Wigren kör mellan 3.000 och 4.000 mil om året. Idag har Ernst Wigrens Måleri AB sex Mercedes-Benz i firman – tre Vito, en Sprinter, en GLC 250 och en E 220 kombi.
– Vi är helt klart färgade av vår far men att det blev Mercedes-Benz har till stor del med kvaliteten att göra. Det är en kombination – man är nöjd med bilen och den fungerar bra. Det är sällan några reparationer, det är ett vettigt andrahandsvärde, det finns bra serviceavtal, vi trivs med bilarna och kan märket – det är bara att köra.
Bilarna är köpta hos Otto Olsson i Tomelilla respektive Mercedes-Benz i Malmö. Samtliga har en lång rad tillval, som till exempel AMG-night-paketet för personbilarna. Speciellt Sprintern är ovanligt välutrustad eftersom den tidigare använts som utbildningsbil i Malmö.
– Vi har 13 anställda och det bästa är att bilarna fungerar som rullande verktygsväskor, killarna har allting med sig när de kör ut på uppdragen. Dessutom har vi utrymmet när vi ska transportera fönster och dörrar som ska in på verkstad. Vi arbetar mycket ute hos kunderna men tillbringar också många timmar i verkstaden, förklarar Lars Wigren.
Bilarna är leasade på tre respektive fyra år och efter tre år brukar man förlänga avtalet. De har det stora serviceavtalet på alla bilarna och uppskattar systemet med fast kostnad – att ha koll på vad bilarna kostar varje månad. Flera av familjemedlemmarna är dessutom med i Mercedes-Benz-klubben, något som ger bra kontakt med märket.
– Därutöver är det lätt att komma till hos verkstäderna i både Tomelilla och Malmö, de är väldigt duktiga på att fixa fram tider.
Samtliga familjemedlemmar framhåller att bilarna fungerar väldigt bra som yrkesbilar, de har bra väghållning, är tysta, säkra och bekväma. Något som inte minst visade sig när Lars väjde med sin Mercedes-Benz GLA förra sommaren och bilen dök fyra meter ner på en cykelbana.
– Den blev en halv meter kortare och veks på mitten men vi klarade oss. Utsidan av bilen var skrot men invändigt var den helt intakt. Förutom de sex krockkuddarna som gjorde att det kändes som att sitta mitt i en dynamitladdning, berättar han.
Från början handlade firmans uppdrag främst om traditionellt måleriarbete men efterhand har firman specialiserat sig mer och mer på vård och restaurering av äldre byggnader. Vid fotograferingen har de precis avslutat ett stort jobb på unika Ystads Teater. Andra byggnader de arbetat med är Klostret i Ystad, Kronovalls slott, Kvesarums slott, Torups slott samt många av de skånska kyrkorna – nu senast Simrishamns kyrka.
– Vi gör även arbeten åt privatpersoner och det är framför allt till uppdragsgivare som sätter värde på att arbetet utförs på ett hantverksmässigt sätt och med rätt material. Linoljefärg, limfärg, kalk och färger som bygger på gammal beprövad tradition. Det ska vara så hälsosamt för både miljö och människa som möjligt och man ska använda så lite lösningsmedel som det överhuvudtaget är möjligt.
– Dessutom går vi också in som konsulter, i Wigrens målerikonsult arbetar vi mycket med uppdrag som rör gamla kulturbyggnader, till exempel gamla delen av Malmö centralstation, gamla delen av Saluhallen Lund och Kristianstads centralstation, fortsätter Lars Wigren.
Att Wigrens numera arbetar främst inom byggnadsvård har även att göra med att de tröttnade på nybyggnationssvängen med sina snabba produktionstider och i stället vill ha tid och utrymme för att få göra grundliga jobb. De gör fortfarande en del nybyggnationer men där står de som sidoentreprenörer och kan själva planera arbetet.
– Det roligaste är att du kan känna stolthet över ett jobb när du har gjort det ordentligt. Sedan är det betydligt behagligare att arbeta med de här materialen, inget är så härligt som att jobba med linoljefärg i stället för med vattenbaserad akryl. Du vet vad det är i den, du vet att det är saker som kommer från naturen, tillägger Jerker Wigren som privat kör en R-klass 250 men har beställt en GLC 250.
Företaget håller fortfarande till i lokaler vid familjehemmet i Gröstorp men står nu i begrepp att flytta till en ny hall och verkstad med större utrymmen inne i Simrishamn.
– Det börjar bli lite trångt på 150 kvadrat men nu kommer vi att få 550 kvadratmeter i stället. Det blir målarverkstad och slipverkstad, plus en liten lekhörna för bilarna…, förklarar Alfred Wigren, som kör en C-klass utanför jobbet.
För familjen Wigren handlar det nämligen inte bara om firmabilar när det gäller Mercedes-Benz. Lars Wigren körde tidigare skogsrally och asfaltsrally men nu har sonen Alfred Wigren tagit över ratten. I garaget finns två påbörjade rallyprojekt – en 190 MB med störtbåge och en 280 C kompakt kupé från 1973.
– Dessutom finns även en 190 2,3 16 som eventuellt ska bli rallybil. Än så kör jag med andra märken men ge mig två år så är de klara, avslutar Alfred Wigren som bland annat brukar köra Midnattsrallyt, Simrishamnsmixen, SSRC och TV-svängen i Hörby.