Traveller Buss klargula Mercedes-Benz-fordon är en välkänd syn i Stockholm. Men på sistone har de fått sällskap av mörkblåa, mindre och mer diskreta kusiner avsedd för VIP-resenärer nämligen två Sprinter med plats för upp till femton passagerare.
– Vi ville in på VIP-segmentet, vi har inte haft den servicen tidigare – möjligheten för kunderna att boka mer exklusiva bussar. De smälter in i trafiken på ett annat sätt, samtidigt som de är lyxigare och har högre komfort. Gensvaret har varit väldigt positivt, förklarar Johan Salomon, driftchef på Traveller Buss.
De två VIP-bussarna har specialinredning och är ombyggda av Altas i Litauen. Traveller Buss hade letat länge efter fordon med plats för fler än elva passagerare. De nya Sprinter-bussarna har kapacitet för upp till 15 passagerar med tillhörande bagage.
– Vi fick syn på bussmodellen på en mässa, gjorde en förfrågan och beställde en 15-sitsig buss där sex av platserna har bord. I Sprintern finns 230 v eluttag, HDMI-utgång, två stycken 19-tumsskärmar, bluetooth, samt stort kylskåp.
Alla Traveller Buss chaufförer får en tre dagars specialutbildning, de talar engelska, ofta flera andra språk, och kan tipsa om intressanta rastställen och förstklassiga restauranger längs vägen. Företaget utgår från Stockholm med kör dit kunden vill åka, vare sig det är till Paris eller till Oslo.
– Målgruppen för VIP-bussarna är ledningsgrupper som är ute på resor eller utländska delegationer som till exempel statsbesök, fortsätter Johan Salomon.
De första VIP-Sprintrarna levererades för två år sedan och marknaden växer stadigt.
– Mercedes-Benz är gediget byggda, de fungerar, det är det vi vill ha och det är därför vi valt det rakt igenom. Det går inte att ha en dålig fordonsflotta, vi behöver något rejält och stabilt. Även om modellerna är från olika år så ser de dessutom likadana ut – det blir en enhetlighet.
Till specialuppdragen hör uppdrag som att skjutsa VIP-grupper fram och tillbaka till UEFA-cupen finalen, att hämta gäster som ska till Elitloppet på Solvalla via VIP-grinden på Arlanda eller att visa upp Stockholm för representanter för utländska resebyråer.
– Vi har haft vissa extra roliga uppdrag med våra vanliga Mercedes-Benz-bussar som när vi plockade upp Tre Kronor efter senaste vinsten. Det blev många bilder i tidningarna. Vid ett annat tillfälle användes en Sprinter när en hiss hade gått till tunnelbanan i Hallunda vid Norsborg. I sex månader skjutsades de boende runt kvarteret, speciellt äldre som inte kunde gå så långt.
När Citytunneln under Stockholm C byggdes körde alla byggarbetarna ner under jord i sina egna bilar varpå det blev trafikkaos. Ledningen tog beslutet att de anställda inte fick köra själv utan i stället skulle bli skjutsade i buss upp och ner. Under två års tid körde Traveller Buss upp och ner i tunneln med bussar varje vardag, med fossilfritt bränsle för att undvika utsläpp. Själva resan ner i tunneln tog en och en halv minut
– Ett annat tillfälle var när det var Eurovision Song Contest i Stockholm och vi körde deltagare och journalister mellan hotellen och Globen under övningar och finaler.
Där var det våra större gula bussar som användes.
Ibland gick det upp till 100 stycken bussar samtidigt – och det var Mercedes-Benz som användes rakt av.
– Oavsett om det är en VIP-buss eller en skolbuss så har de samma instrumentering och motor. Chaufförerna kan hoppa mellan bussarna utan problem och de går enkelt att reparera eller serva i vår egen verkstad. För oss är det också väldigt viktigt att ha något som ger bra respons från våra kunder – och det får man när man rullar upp i en Mercedes, avslutar Johan Salomon.
Fakta/ Traveller Buss
Traveller Buss AB ingår i koncernen Mekka Traffic Grupp som totalt har cirka 1.100 forson, varav drygt 80 procent är Mercedes-Benz. Koncernen har cirka 1.600 årsanställda och består av cirka 30 depåer och 18 verkstäder för tunga fordon. Förutom Traveller Buss ingår även Bergkvarabuss AB, Buss-Persson Hammenhög AB, Öresundsterminalen, Sohlbergs Buss, Maxli Travel Group AB (Scandorama och Ölvemarks Holiday) och Elite Traffic GmbH.