Mercedes Sprinter minibuss med specialinredning för sjuktransporter blev valet när transportföretaget Sandarna i Västerås köpte in 42 bilar på ett bräde. Det betyder att det nu rullar en stor flotta Sprinter-bussar i Västerås och hela Västmanlands län. Ekonomi och komfort var nyckelfrågor och Mercedes vann båda ronderna.
I höstas gjorde Sandarna i Västerås en rejäl uppgradering av fordonsparken. Det blev 42 nya Mercedes Sprinter minibuss på ett bräde.
– Mercedes är ju ändå Mercedes, ler Johan Ekberg som är arbetsledare på Sandarna.
Både Björn och Johan kör bilarna som en del av sina arbetsuppgifter och de är nöjda med valet av Mercedes Sprinter minibuss.
Sandarna är ett transportföretag med huvudkontor i Göteborg. De kör bland annat stadsbussar i Göteborg, Askersund, Härryda, Laxå och Orust. Sandarna i Västerås kör sjukresor för hela Västmanlands län och har gjort det sedan 2011. De har just nu uppdraget till 2021 innan det är dags för nästa upphandlingsrunda. Totalt har Sandarna närmare 500 fordon i fordonsflottan.
Lokal påbyggare
De 42 nya Sprinter-bussarna fördelas på 36 bilar som är 5,93 meter långa med olika inredningar för transport av personer på bår, i rullstol och sittande, samt 6 5,26 meter långa bussar med 8 sittplatser. De längre bussarna är inredda av en lokal påbyggare som heter SN Fordonsinredning i Västerås. De köptes i tre versioner för olika kombinationer av bår och rullstolar med extra sittplatser bak.
– Det är naturligtvis ett extra plus att Hedin bil anlitade en lokal påbyggare, säger Björn. Det betydde att vi kunde följa arbetet och att vi snabbt får hjälp om något krånglar, vilket det inte har gjort ännu så länge.
– Ja, Hedin bil har verkligen ställt upp i den här affären, tillägger Johan. Säljaren trollade fram en bil som inte finns i Mercedes listor bara för att vi skulle få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Bästa automatlådan
Han berättar att valet föll på automatväxlade bilar med en motor på 84 kW och bakhjulsdrivning med standard hjulupphängning.
– Vi har tidigare kört bilar med framhjulsdrivning och luftfjädring bak för att kunna sänka dem när vi kör in passagerare i rullstol eller på bår, men det behövs inte längre i och med att SN Fordonsinredning konstruerade den smidiga, men ändå långa, rampen.
Sandarna valde att ha olika inredningar för att kunna erbjuda bästa möjliga service till kunderna.
– Ja, vi kallar alla som åker med oss för kunder, säger Björn. De är våra kunder och vi vill göra vad vi kan för att erbjuda dem en bra resa. Det händer att vi kör långt utanför länet och då gör vi vad vi kan för att det ska bli en trivsam resa. Det är där Mercedes-komforten kommer in.
Standard hjulupphängning betydde bättre komfort och bättre köregenskaper samtidigt som det höll nere kostnaderna. Eftersom det blir mycket körning i stadstrafik var den sjustegade automatlådan ett självklart val.
– Mercedes har helt klart bästa automaten, säger en nöjd Johan. Den växlar mjukt och fint och vid rätt lägen. Inga nervösa upp- och nedväxlingar. Jag har ju kört Mercedes förut så jag talade mig varm för den här kombinationen.
Björn berättar att de köpte bilarna med ett 4-årigt serviceavtal så det enda de gör själva i sina lokaler i Västerås är att städa ur bilarna, tvätta dem och byta däck när det behövs.
– Bekymmersfritt betyder både nöjda chaufförer och färre avbrott, sammanfattar Johan. Det betyder samtidigt bättre ekonomi och gladare kunder som litar på att vi kommer när de behöver oss och att vi ger dem en säker resa. Det känns med andra ord helt rätt med Mercedes höga krav på säkerhet. Dessutom är alla bilar utrustade med alkolås.
Foto: Stefan Nilsson
Copyright: Bildbyrån SYD, bilder@mac.com