När Håkan Rönnberg såg Mercedes-Benz X-Klass för första gången, så tänkte han: ”En sån ska jag ha! Så är det bara!” När han provkört en svart X-Klass hos Hedin Bil i Kristianstad och bestämt sig, så ville han inte vänta på leverans. Han köpte det bronskopparfärgade exemplaret som stod i skyltfönstret och blev därmed en av de allra första i landet att köra X-Klass. Och den var utrustad med extra allt!
– Den är verkligen jättefin! Färgen skiftar och den är rentav vacker, säger Håkan och fortsätter:
– Det var ju ett visningsexemplar, så den är väldigt välutrustad. Den har elhiss på rutan bak mot kåpan, skinnklädsel och skinntak, extra stor pekskärm, elsäte och polerad aluminium i inredningen. För att nämna något.
Håkan Rönnberg har drivit sitt företag – HRT – sedan millenieskiftet. Företaget utför det mesta inom entreprenad och markarbete. Det kan vara uppdrag i såväl privata trädgårdar, som större arbete för gatukontor och kommuner. Allra mest handlar det om stenarbete och stensättning.
– Det kan till exempel vara k-märkta stenmurar eller stenlagda torg som kanske måste flyttas eller grävas upp och som sen ska läggas om i gammal stil.
– Då kommer jag och fixar till det, berättar Håkan och förklarar:
– Låt säga att det blir en vattenläcka någonstans i ett område där det är gammal stenbeläggning och man måste gräva upp stenen för att kunna laga läckan. När de är färdiga så hämtar jag stenen som de grävt upp och återställer gatan.
– Ibland är jag ute och tittar hur det ser ut innan de börjar gräva, men det händer också att jag måste leta upp gamla foton för att se hur det har sett ut tidigare.
Att gå från en annan pickup till Mercedes-Benz X-Klass, som jag gjort, det är som att gå från en traktor till en lyxbil. Det går inte ens att jämföra.
Mycket av arbetet Håkan utför är tungt och ofta är det ensamarbete. I ur och skur. Men för Håkan är det ett lika intressant hantverk nu, som när han började med stensättning för trettio år sedan.
– Att arbeta med stensättning är ett hantverk och det tar lång tid att lära sig. Det är inget man kan läsa sig till och man måste vara intresserad och ha lite blick för det, säger han och fortsätter:
– Och man måste vara villig att arbeta hårt. Det är både tungt och monotont och det är väder och vind och solsken och regn…
– Det är bara att bita ihop!
– Man kan väl säga att det är lite gym på jobbet. När man sätter kantsten, så är det ungefär som att göra marklyft på gymmet. Jag är 50 år nu och mår jättebra, håller matchvikten och är vältränad.
– X-Klassen är ju också en dragbil, som jag kan använda med släp när jag till exempel åker och hämtar skopor och sånt. Men framför allt kör jag med den när jag är ute och möter kund eller tittar på jobb. Ibland är det lite oländigt att ta sig ut till jobben och då är ju X-Klassen perfekt.
– Jag kör ingen sten i X-Klassen. Och jag har inte stripat den. Det är den för fin för, säger Håkan och skrattar.
Håkan säger att han är mycket nöjd med sin X-Klass, på alla sätt och vis. Framförallt är han imponerad av att den är så komfortabel och skön att köra och att den är ovanligt tystgående för att vara en så stor och tung bil.
– Att gå från en annan pickup till Mercedes-Benz X-Klass, som jag gjort, det är som att gå från en traktor till en lyxbil. Det går inte ens att jämföra.
– Den är jätteskön att köra och jag är verkligen helnöjd. Jag tycker det är helt otroligt att Mercedes lyckats så bra med sin första pickup.
När Håkan och en arbetskollega kört på shoppingtur till Tyskland med X-Klassen, så hade kollegan suttit tyst i bilen hela vägen till Malmö och där plötsligt utbrustit: ”Vilken fin bil du har!”
– Ja, och då ska du tänka på att detta är Mercedes arbetsbil, sa jag till honom, och han var mycket imponerad.
Även Håkans sambo är nöjd med X-Klassen. Så nöjd att hon gärna gör den till sin vardagsbil om hon får välja. Håkan berättar att sambon och dottern körde non-stop med X-Klassen från hemmet utanför Vinslöv i Skåne till Ånge för att hämta en EPA-traktor till dottern och hon blev mycket förtjust.
– Hon tyckte att X-Klassen var lika skön att köra som en bra personbil. Vi har en Mercedes-Benz GLC som familjebil och efter resan till Ånge, så föreslog hon att vi borde ha X-Klassen som permanentbil istället. Så blir det nog inte och vi är väldigt nöjda med GLC:n också, säger Håkan, skrattar och tillägger:
– Men jag tänker prova X-Klass V6 när den kommer. Och om jag köper den nu när den kommer, så får väl sambon ha denna.