När Janne Ås och Jonas Bosell startade sitt företag – UW-Tech – för drygt två år sedan, så hade de båda redan jobbat flera år som dykare. Deras uppdrag var ofta att göra ombyggnader kring vattenkraftverk, hamnar eller andra undervattensproblem som kunde dyka upp – och då fick de två dyka i! Nu gör de sina uppdrag och undervattenskontroller med robotar som styrs från två specialutrustade Mercedes-Benz V-Klass.
Från början kommer de båda från byggbranschen där de jobbade som snickare, men för tio år sedan beslöt de sig för att göra sin hobby, dykningen, till sitt jobb. De slutade som snickare och började arbeta som anläggningsdykare och startade UW-Tech tillsammans. De gillade dykjobben, men kände att de var begränsade till vad de kunde göra när de, så att säga, var tvungna att ha med sig själva ner i vattnet tillsammans med all sin utrustning. Det var mycket bära, lasta i och lasta ur…
Eftersom de båda har ett stort intresse för ny teknik, beslöt de sig för att utveckla verksamheten på ett sätt som gjorde att de kunde ta sig an än mer avancerade uppdrag och uppdrag på djupare vatten utan att själva följa med ner. De ville kunna göra alla typer av undervattensinspektioner och jobba överallt där det finns vatten, sjöledningar eller avlopp med problem och samtidigt förenkla arbetet.
De kontaktade Mercedes-Benz återförsäljare i Falun och Kim Karlsson, en uppfinningsrik och engagerad säljare där, och tillsammans med honom tog de fram en lösning som Jonas och Janne är riktigt nöjda med.
– När vi köper något, vare sig det är en bil, eller en båt eller en robot, så köper vi aldrig av en säljare vi inte har förtroende för, säger Jonas och fortsätter:
– Så i slutet av 2017 köpte vi två nya Mercedes-Benz V-Klass, som vi sedan specialutrustat efter våra behov. Kim Karlsson har varit engagerad från början och han var med och gav förslag och väckte idéer och det är utifrån det vi byggt om bilarna, berättar Jonas.
UW-Techs två V-Klass byggdes om för att Jonas och Janne skulle kunna köra sin utrustning inifrån bilarna. Soffan där bak togs ut och istället har två stolar placerats bak i bilen för att optimera plats för arbetet. 27-tums bildskärmar har monterats i nackstöden på framstolarna, där arbetet med robotarna under vattnet eller i ledningarna kan följas. En eltransformator som ger ren sinusel – 220 volt – har satts in och all el har dolts och byggts in i bilens väggar.
– Vi ville ha mycket yta i bilarna så att våra kunder och beställare kan sitta bekvämt vid var sin skärm och övervaka uppdraget om de vill, berättar Jonas och fortsätter:
– Vi kan styra hela operationen från bilen. Man kan sitta i baksätet och köra alltihop från datorn.
– Just nu håller vi på att ta fram idéer för någon form av bord och förvaring som ska fungera som arbetsyta. Och det gör vi tillsammans med Kim. Det spelar nästan ingen roll vad det gäller, så får vi hjälp av honom.
– Han bara tar tag i det och löser det, konstaterar Jonas nöjt.
Idag använder de en robotutrustning som kan gå 300 meter djupt och styras från bilen på upp till 500 meters distans med kabel. I alla de fall där de kan köra fram bilen till utgångsplatsen, styrs hela uppdraget inifrån bilen, men utrustningen kan också tas loss från bilen och användas separat.
– All utrustning finns packat i lådor i bilen och det är ett portabelt system. Ibland måste vi ju gå ut med båt för vissa uppdrag, men i de flesta fall kan vi jobba från bilarna.
– Det är många kunder som tycker det är spännande att följa undervattensroboten och det är bekvämt att kunna sitta i bilen, med en nybryggd kopp kaffe, och göra det.
UW-Tech utgår från Falun, med uppdrag i hela Sverige och också en hel del jobb i Norge och det blir mycket resor med bilarna. De vanligaste uppdragsgivarna är kraft- och energibolagen, hamnar och andra större aktörer.
Inget uppdrag är det andra likt och det är det som gör det intressant och spännande. Det kan handla om att inspektera kajer, ledningar under vattnet eller dammkonstruktioner. Ibland måste man gå djupt ner för att göra tester av bottensediment eller kolla att sjöbelagda avlopps- eller elledningar ligger som de ska.
– Vi går ner med robot och filmar av hur det ser ut med HD-kamerautrustning. Det är riktigt optimalt när vi kör vår utrustning från V-Klassen. Plus att komforten i den är betydligt bättre än i andra bilar.
– Det ska vara smidigt att jobba och man ska inte bli irriterad på saker, säger Jonas och tillägger:
– Har man det smidigt och bra, då blir det bra jobb. Det blir det med V-Klass.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz V-klass.