I takt med att vi köper alltmer via e-handel ökar behovet av transportbilar som anpassats för ändamålet. Nya krav på budbilarnas arbetsmiljö, fordonsvikt och flexibilitet utmanar företagen som tillverkar inredningarna.
Ett av företagen som utforskat och utvecklat ett modernt inredningssystem för Sprintern som post- och budbil, är det svenska företaget Modul-System. De är en av världens största leverantörer när det gäller inredningar för servicebilar. Nyligen presenterades den nya Sprintern med Modul-Systems budbilsinredningen i Axess Logistics hangar i Malmö hamn. Malmöbaserade Axess Logistics står för påbyggnaden av Sprinters som ska ha Modul-Expresskonceptet och tar emot bilarna direkt när de kommer nya från Mercedes-Benzfabriken i Tyskland. De står också för kvalitetskontroll, registreringsbesiktning och logistik när de nya fordonen är färdiginredda och ska levereras ut till kund.
Det nya inredningssystemet kallas Modul-Express och bygger på fyra olika delar; fällbara hyllor, en mellanvägg med skjutdörr, ett specialkonstruerat golv och en fällbar stol – det vill säga ett så kallat ”jumpseat”.
Uttrycket ”jumpseat” lär komma från hur paketutdelningen fungerade förr, när det oftast var två personer med i bilen. En som körde och en som satt där bak på den fällbara stolen och ”hoppade” ut med paketen vid varje stop.
– Varje hylla har en lastkapacitet upp till 120 kg och det är också möjligt att ställa in lutningen på hyllorna efter behov, säger Richard Mårtensson, som arbetar med det nya inredningssystemet på Modul-System.
– Det fällbara hyllsystemet är tillverkat i ultrahöghållfast stål, där framkanten på hyllorna designats för att paket ska ligga säkert på plats under transporten.
– Men det ska också vara lätt att lasta ur.
– Och allt är limmat istället för skruvat, så att ingen åverkan gjorts på bilens kaross och kablage, säger Richard och berättar att när det gäller till exempel elbilar får man inte skruva i golvet.
– Det skulle kunna innebära livsfara om man råkar skada högvoltsbatteriet som ligger under golvet.
Vikten är viktig
En av de fyra komponenterna i inredningssystemet är specialgolvet – ett så kallat ”klick-golv” – där den låga vikten är viktig. Dels för att det ökar den totala lastkapaciteten i bilen. Men också för att det påverkar bilens klimatindex. Det vill säga, vad skattekostnaden blir för bilen enligt det nya mätsystemet WLTP där allt som tillförts bilen och som påverkar bilens vikt, luftmotstånd, bränsleförbrukning och utsläpp räknas.
– Vi har jagat vikt när vi tagit fram Modul-Expresskonceptet, säger Richard och fortsätter:
– Golvet väger 15-20 procent mindre än ett vanligt 12 millimeters trägolv.
I golvet kan man sedan fästa förankringsöglor, som inte heller de skruvas fast, utan fästs direkt i skenorna som sitter integrerade i golvet. Det samma gäller för skenorna på väggen. De skruvas inte fast, utan limmas. Surrningsöglor, krokar och lastreglar monteras direkt i golv- och väggskenorna.
– Lättviktsprodukter bidrar till ökad lastkapacitet och minskade koldioxidutsläpp. Samtidigt är det viktigt att materialet har hög slagtålighet och håller i många år och klickgolvet i Sprintern klarar upp till 1000kg per kvadratmeter.
– Även Modul-Systeminklädnaden har lägre vikt. En ”vanlig” 4 mm playwoodinklädnad väger 2,8 kg per kvadratmeter. Med vårt nya inredningssystem väger inklädnaden, som gjorts i polypropen, inte mer än 1,5 kg per kvadratmeter.
Väggen mellan förarplatsen och lastutrymmet har också den installerats utan åverkan på fordonets kaross och skjutdörren gör det smidigt att ta sig till och från lastutrymmet utan att gå ut ur bilen. Det är samma grundmaterial i mellanväggen som i golvet, men mellanväggen har klätts med anodiserat aluminium av estetiska skäl. Ytan blir dessutom tåligare och lätt att torka av. Återigen påverkar materialvalet fordonets totalvikt och i till exempel en Sprinter A2 blir viktreduceringen för mellanväggen med skjutdörr cirka 40 kg.
– Det har gjorts uträkningar på att föraren sparar mycket tid när han kör ut paket, genom att använda skjutdörren, istället för att behöva gå ut ur bilen varje gång han ska ta sig från förarutrymmet till lastutrymmet.
– Det sparar tid, men ökar också säkerheten, eftersom föraren inte behöver ha sidodörren eller bakdörrarna öppna i onödan.
2017 omsatte den svenska e-handeln 67 miljarder, vilket var en ökning med 16 procent från året innan. Redan efter första halvåret 2018 var e-handelns omsättning hela 14 procent högre än prognosen för året. E-handeln går som tåget, men den ökade post- och budbilsdistributionen av det vi köper via nätet går med transportbilar.
Idag är Sprintern en av de dominerande distributionsbilarna i Sverige, vilket inte är konstigt. Körsäkerhet, service och komfort är tungt vägande skäl vid val av transportbil. Men även smarta inredningslösningar kan vara avgörande, speciellt för den exploderande e-handelsdistributionen.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter.