När de djärvt stripade Sprinter transportbilarna från Fruktleveransen och Herr Gurka kör genom Stockholm, väcker de en del uppmärksamhet. Och lockar fram ett och annat leende.
På sidorna av de stora fruktbilarna syns stora bilder av påhittade företagsledare som talar om att det är genom företagens fruktkorgar som de nått framgång. Att bananer är bättre än managementkonsulter eller att fruktkorgen är vd:ns viktigaste verktyg.
Lars Reinius är vd för både Fruktleveransen som säljer fruktkorgar på abonnemang till företag och Herr Gurka, en livsmedelsgrossist för Stockholmstraktens restauranger och storkök. Fruktleveransen startades 2006 av Ronnie Malo och Herr Gurka startade 8 år senare. Företagen delar lokaler och samverkar på både logistik och flera sätt.
– Alla vill ha fruktkorgarna levererade på måndagar och eftersom det sedan var ganska lugnt under resten av veckan, fram till helgen då vi packade frukten, så ville vi göra något mer.
– Vi hade ju kylbilar, kylrum och kompetent personal, så då blev vi grönsaksgrossister. Jag har jobbat med marknadsföring och när det företaget grundades tjatade jag faktiskt till mig uppdraget att ta fram ett kul och udda företagsnamn. Det blev Herr Gurka, säger Lars och berättar att det hela slutade med att han blev vd för både Fruktleveransen och Herr Gurka.
– Första året, 2014, omsatte Herr Gurka 5 miljoner. Nu, efter 5 år omsätter vi nästan 50 miljoner om året. Och ytterligare 22 miljoner i Fruktleveransen. Det låter fantastiskt, men svarar man bara i telefonen lite trevligt och gör vad kunderna ber om, så har man sprungit om de flesta konkurrenter.
– I början levererade Herr Gurka bara grönsaker till restaurang och storhushåll, men nu erbjuder vi även kolonialvaror och mejerivaror …ja, allt utom kött, fisk och fågel…
Fruktleveransen och Herr Gurka har sju specialutrustade Mercedes-Benz Sprinter transportbil. Tre av dem är 1,5 år gamla, medan fyra är alldeles nya. Bilarna har utrustats med specialbyggda, välisolerade skåp och på taket sitter kyla- och värmesystem för lastutrymmet.
– De är utrustade så, att om vi packar och lastar en bil på kvällen kan vi plugga in el så att kyla och värme går under natten. Då kan chauffören bara köra iväg direkt på morgonen.
– Levererar man frukt och grönsaker måste det ju vara rätt klimat i skåpen.
– Nu bryter vi aldrig kylkedjan och det är det som är vitsen med bilarna.
– Vi startade med andra bilmärken, men vi ser att Sprintern är billigare i drift och när det gäller komforten så är det rena drömmen att köra Sprinter transportbil, säger Lars och tillägger:
– Det är verkligen en riktigt sjyst bil att köra. Man känner att man sitter i en modern personbil snarare än bullrig lastbil.
Bilarna är tydligt stripade och Fruktleveransens stripning är uppseendeväckande och sticker ut. På sidorna syns stora bilder på människor som säger att de nått framgång i livet genom fruktkorgen. Den kaxiga reklamkampanjen som följde med stripningen vann till och med andrapriset i Sveriges Annonsörers tävling 100Wattaren, om bästa reklamkampanj.
– Vi tog fram en kampanj där vi talade om att fruktkorgen föder framgång. Vi hänvisade till en ny sensationell metod – management by fruit – där vi lät ett antal fiktiva framgångsrika människor tala om hur de nått framgång genom att använda fruktkorgar.
– Du vet, säger Lars med en ton som gör att man inte riktigt vet om han skämtar eller menar allvar:
– Alla vet att frukt är nyttigt och alla företag har fruktkorg. Utom de som går dåligt, för de har dragit in på fruktkorgen.
– Det är ju fruktkorgens närvaro som gör att ett företag går bra, eller hur?
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter.