Efter 30 år i branschen har fordonsflottans sammansättning i det lätta segmentet helt styrts över till ett och samma fabrikat. Och det är utformningen på serviceavtal ihop med tillgänglighet och flexibilitet av reparation och service som styrt valet till Mercedes.
Av Stefan Boman (text & foto)
Tidigare publicerad i TRAILER 5 2019
Budcompaniett i Stockholm har funnits sedan 1988 och är en av regionens större aktörer med fokus på budtransporter. Ungefär 30 procent av verksamheten är fasta turer, resten är dagligen inkommande uppdrag. Även om de flesta kunderna är återkommande företag växlar deras kunder i sin tur, så körningarna varierar ständigt.
Exempel på kundtyper är tryckerier, datorföretag, reklam-byråer, livsmedelsföretag, butiker och cateringverksamheter men även privatpersoner. Det finns även ett antal fordon som är knutna till enskilda kunder och enbart kör deras varor. Trailer åkte med chauffören Roberto Bartoli en runda. Han har jobbat hos Bud-C i tio år varav fem med lätt lastbil. Bilen han kör är en 3,5-tons Mercedes Sprinter 316 Bluetec årsmodell 2017 där påbyggnaden utgörs av Ydre-skåp och 750 kilos bakgavellyft från Zepro Skåpet har plats för fem pallar vilket även styr typen av körning, det är främst pallgods som läggs på den här biltypen.
– Det är mycket terminalgods som ska till kända leverans adresser men samtidigt har vi en budservice. Trafikledarna ser var vi är med gps-teknik, berättar Roberto. Trafikledarna kan lägga ut nya uppdrag till bil som befinner sig i närheten och detta var precis vad som skedde då vi befann oss på Lidingö. Ett hotell i Solna ville ha åtta stycken tv-stativ körda till sig från en uthyrningsfirma i närheten av Värtahamnen.
– Jag trivs med både bilen och jobbet. Det är fritt och omväxlande och bilen fungerar i stort sett bra. Utan last blir den lite lätt över driv-hjulen vilket kan bli ett problem på vintern, men jag försöker lossa smart så att jag behåller vikt till sista stället, säger Roberto. Han tycker att komforten i Sprinterhytten är helt okej, men skulle gärna vilja ha en mugghållare med kyla och några fler USB-uttag för att ladda och driva olika enheter. Budcompanietts kundmix ställer krav på flexibilitet vilket avspeglar sig i fordonsflottan. Här ingår allt ifrån cykelbud till tung lastbil med släp. De har omkring 60 medeltunga och tunga lastbilar samt 40 lätta. Bland de tyngre fordonen handlar det om en blandad vagnpark, men när det gäller lättlastarna är det idag Mercedes för nästan hela slanten. Ett av skälen till detta är serviceavtal.
– Genom åren har vi också haft andra fabrikat och har inte varit missnöjda med dessa. Tvärtom har vi sett fördelar med att ha en mix av samarbetspartners som skapar konkurrens, och rent produkt mässigt har vi varit lika nöjda med andra fabrikat.
– Att det nu glidit över till att vi i princip bara använder Mercedes på det lätta segmentet är ett resultat av evolutionsutveckling på service-sidan. Ingen har kunnat slå de service avtal som Mercedes erbjudit och det har även passat oss geogra-fiskt med flexibla anläggningar i vår närhet, berättar Owe Larsson, vd och grundare av Budcompaniett. Bland lättlastarna finns Vito samt Sprinter skåpbilar och Sprinterchassin som försetts med påbyggt skåp och bakgavellift. Budcompaniett hyr också in en del transportkapacitet, men 80 procent av uppdragen utförs med egna fordon och egen personal.
– Vi förfogar över fordons flottan på ett annat sätt än många andra aktörer och då är det lättare att både upphandla och anpassa sig efter det som fungerar bäst, säger Owe som också valt att miljöprofilera sig. Han märker att kunderna upp-skattar och efterfrågar detta. Och Budcompanietts egen miljöpolicy anger att de ska följa teknikutveck-lingen och arbeta både med den senaste tekniken och jobba på att ständigt förbättra sig. De gick tidigt över på att köra enbart på HVO men sedan regeringen införde reducerings-plikt för all dieselförsäljning i juli 2018 har det blivit svårare att få tag på HVO100. Det innebär att Budcompaniett gått tillbaka till diesel, men den diesel man nu kör på innehåller 34 procent inblandning av HVO.
– Det var ett steg tillbaka för Budcompanietts eget arbete, men totalt sett är det ju en samhälls-förbättring då all diesel släpper ut mindre CO2 än tidigare, man får se det så. Sedan räknar jag med att ren HVO eller motsvarande blir lättare att få tag i på sikt. Budcompaniett testar nu även helt elektriska eVito el-skåpbil i verksamheten. Modellen har inte släppts till för-säljning ännu så detta är en förserie där elmodellen ska köras i daglig verksamhet som ett test åt Mercedes.
–Vi har bara haft dem i några veckor och de körs enbart innanför tullarna. Det enda vi kan säga så här långt är att de fungerar bra, men att man måste tänka på aktionsradien. Som bud vet du inte var du får en körning under dagen och då måste lastplaneringen beakta batterikapa-citeten, avslutar Owe Larsson.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz transportbilar.