Gå vidare till innehåll

Tre månader med eldriven Vito.

Budcompaniett i Stockholm var allra först i Sverige med att prova helt nya eldrivna transportbilen eVito i sin verksamhet. I mitten av mars levererades de tre första Mercedes-Benz eVito-exemplaren till företaget från Upplands Motor och nu kan VD Owe Larsson så smått börja utvärdera deras användning av bilarna.

– Våra eVitos fungerar mycket bra i verksamheten och vi har hittat uppdrag som passar bilarna väl, säger Owe och tillägger:

– Vi är faktiskt jättenöjda med dem.

Budcompaniett utför nästan 3800 budleveranser om dagen i Stockholm- och Mälardalen och när man utökade fordonsparken och valde att ta in den nya eViton, så var detta ett mycket medvetet val. På deras hemsida kan man läsa att de har: ”Sveriges miljövänligaste transportbil”.

budkompaniett2

– Vi satsar medvetet på grönare transporter och vill ligga i framkant när det gäller miljöarbetet.

– Det är inte så mycket man behöver tänka på som skiljer sig från andra transportbilar och komforten i en Mercedes-Benz är ju alltid bra, säger han och fortsätter:

– Chaufförerna tycker att det är härligt tyst i kupén och att de är väldigt sköna att köra. Det är lite mer planering för körningarna, men då utmanar vi ju oss själva till att få större utväxling på uppdragen.
– Och det är bra!

budkompaniett3

Owe berättar att man såklart önskar att räckvidden i framtiden kan ökas från dagens 15 till till 30-35 mil på en laddning, så att eViton skulle kunna jobba i hela Budcompanietts upptagsområde.

– Bilarna laddas över natten och vi vet nu att bilen kan köras i åtta timmar på en laddning, då räcker strömmen, säger Owe och berättar att det är lätt att hitta laddningsstationer inne i Stockholm och om chaufförerna laddar bilen lite över lunchen, så får de ett par-tre mil till.

– Det kan vara bra att ha under eftermiddagen om det till exempel kommer någon extrakörning.

– Vi har inte alla mätetal än, men i själva driften är det nog inga större ekonomisk skillnad jämför med en vanlig Vito…däremot kommer nog den totala kostnaden att bli billigare.

budkompaniett5

–  Chaufförerna provar sig fram och testar lika olika körningar för våra eVitos och utvärderar efter hand. Kanske blir det så att eViton kommer att gå på våra fasta körningar varje dag, där man vet exakt hur många mil man skall avverka.

– Då hamnar man ju lite där man vill, med en mer exakt och kostnadseffektiv arbets- och uppdragsplanering.

budcompaniett1

Owe tror att Budcompaniett i framtiden kommer att behöva fler elbilar – av flera anledningar.

– Det beror ju på att utvecklingen går framåt, samtidigt som kunderna får ett annat behov de också. Medvetenheten ökar, både hos dem och hos oss, och vi vill arbeta med ett mer miljömedvetet tänk när det gäller våra transporter.

– Det kan mycket väl… troligtvis… bli fler eVito framöver.

 

Läs mer om eVito här

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

11 december, 2019 / Road Stories
3 november, 2019 / Våra stjärnor
31 oktober, 2019 / Road Stories

Claes Grundsten är professionell naturfotograf, kanske mest känd för sina många böcker om den svenska fjällvärlden. Arbetet innebär många resor…

Läs inläggNaturfotografens drömbil.

24 oktober, 2019 / Transportbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige