Gå vidare till innehåll

El-Cures: ”Jag tackar aldrig nej till ett jobb!”

Han heter egentligen Rüstem Cures, men kallas för Rulle. När han startade företaget El-Cures, som arbetar med elinstallationer, gjorde han det med ett tydligt fokus; att inte säga nej till något jobb, utan växa i takt med att antalet uppdrag ökade. Och det gjorde de snabbt. Nu, tre år senare, är de 11 personer som jobbar i företaget, som numera flyttat från Värmdö till Skogås i Haninge med hela Stockholmsområdet som arbetsområde. Nyligen hämtade Rulle ut El-Cures femte, snyggt folierade, Mercedes Vito.

 

El-Cures har fem Mercedes-Benz Vito
Han heter egentligen Rüstem Cures, men kallas för Rulle

– Vår första företagsbil i firman var en begagnad Citan i bra skick. Vi gillade den. Det kändes som om man tänkt till lite när man gjort den. När vi sedan skulle köpa en bil till, så blev det en ny Citan och den hittade vi hos Bilstjärnan i Falun.

– Vi kom väldigt bra överens med Bilstjärnans säljare Magnus och kände att vi nog skulle komma att stanna kvar som kund hos dem. Och det har vi gjort.

– Jag är nog en ovanligt krävande kund för att komma från ett förhållandevis litet företag. Ibland undrar jag hur Magnus stått ut med mig. Men vi har blivit vänner, till och med på Facebook!

El-Cures har fem Mercedes-Benz Vito

– Nu har vi bytt upp oss från Citanerna till våra Vitos. Och med de två senaste Mercedes-Benz Vitos blev det 116-modellen istället för som tidigare, Vito 111. Vi är jättenöjda med bilarna och Vito 116 har det där lilla extra, som backkamera, som ger den ytterligare smidighet. Och så har vi en Mercedes B-Klass 250 och jag kör en E-Klass 350.

– En av killarna i firman, Richard, säger att han skulle älska att ha en fullutrustad Sprinter i firman också. Vi får väl se…

El-Cures har fem Mercedes-Benz Vito

Rulle berättar att El-Cures vuxit mycket snabbt. 2015 startade han enskilda firman El-Cures, men ombildade företaget till aktiebolag redan påföljande år. Då gick också vännen och medarbetaren Niklas Andreasson in som delägare. Första året som aktiebolag, 2016, omsatte El-Cures 1,8 miljoner, 2017 var hade siffran ökat till 6,7 miljoner.

– Förra året hade vi ökat ännu mer och fortsätter det som nu, så kommer vi att landa omkring 20 miljoner i omsättning i år. Vi har vuxit så det knakat!

– Jag tackar aldrig nej till ett jobb, utan försöker lösa det. Vi har en del fasta kunder, där vi är underleverantörer. När de växer, så får vi växa med dem.

– Ibland får jag höra att vi växer för fort och det har vi nog delvis gjort. Men jag tror vi skulle behöva växa lite till. Det är bara jag på kontoret, för de andra måste vara ute och ”skruva” på uppdrag och vi skulle behöva vara någon mer ute, så att min kompanjon Niklas eller någon annan kunde vara här med mig på kontoret.

När Rulle var 18 år hade han redan flyttat hemifrån och hade det ganska tufft. När han fick möjlighet att påbörja en praktik på Lennströms El såg han till att visa framfötterna och jobbade extra hårt i hopp om att bli anställd. När praktiken var över, fick Rulle beskedet att han tyvärr inte kunde bli anställd och besvikelsen var ett faktum.

El-Cures har fem Mercedes-Benz Vito

– Jag bestämde mig för att ta en liten semesterresa och när jag kom hem fick jag ett samtal från chefen på Lennströms El som frågade: ”Vad gör du på soffan? Pallra dig hit och skriv kontrakt. Du har fått jobb!”

– Sen jobbade jag där i två år. När några av killarna där startade eget, följde jag med. Efter sju år tillsammans med dem ville jag mer och startade, med stöttning från Lennströms, El-Cures. Efter några månader rullade det på.

– Efter ett halvår som egenföretagare anställde jag första killen. Han kom in i branschen på liknande sätt som jag själv gjort. Som praktikant till att börja med, för att sedan bli anställd. Nu är jag 34 år och nu är vi, som sagt, elva personer i firman.

– Jag har ju inte haft firma förut och provar mig fram. Ibland kanske jag vill gå för fort fram och då är det bra att Niklas är med på tåget. Han är lite mer försiktig och bromsar mig om jag rusar på för mycket.

Rulle berättar att det är viktigt för honom att medarbetarna mår bra och framför allt att de har bra grejer och verktyg att jobba med. I det resonemanget ingår bilarna, som nu folierats med företagets logga.

– Loggan är ju egentligen svart med gul text och bilarna var vita, så vi fick fundera lite på hur vi skulle göra. Vi fick hjälp av reklambyrån och nu är vi jättenöjda med resultatet. Det blev snyggt.

El-Cures har fem Mercedes-Benz Vito
Snygg logga

– Våra killar åker ju omkring mycket med sina Vitos och de ska känna sig stolta och det ska vara bekvämt. De ska ha kvalitetsverktyg och de ska tänka när de utför en installation: ”Hur skulle jag vilja ha det hemma”.

– Samtidigt kräver jag mycket. Kanske mest av mig själv, säger Rulle och berättar om ”smeknamnet” Rulle:

– Jag har jämt kallats för Rulle och när jag startade firman, tyckte jag det var lika bra att fortsätta med det. Det är ingen som kan stava till Rüstem och det tar bara längre tid.

– Dessutom får jag ju höra en och annan ordvits, säger ”Rulle” och syftar på de gamla ordvitsarna om ”Rulle” signerade Sven Melander och Åke Cato.

Text: Maria Anderberg Foto: Magnus Östh

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

3 november, 2019 / Våra stjärnor
31 oktober, 2019 / Road Stories

Claes Grundsten är professionell naturfotograf, kanske mest känd för sina många böcker om den svenska fjällvärlden. Arbetet innebär många resor…

Läs inläggNaturfotografens drömbil.

24 oktober, 2019 / Transportbilar
17 oktober, 2019 / Transportbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige