Henrik Elg från Klippan är en av landets mer kända bilombyggare. Hans senaste projekt är en bil som verkligen sticker ut på landets bilutställningar – en Mercedes-Benz Vito transportbil med finesser och funktioner som går utanpå det mesta. (Foto: Filip Högfelt).
Efter att ha byggt om flera tvåsitsiga bilar kände Henrik Eld att det var lite jobbigt att bara kunna ta med sig ett av sina två barn på utställningar och träffar. En bil med mer utrymme stod på önskelistan – och vad har mer utrymme än en Vito?
– Jag hade en idé om att bygga en limousine, berättar Henrik. Och när jag såg en video med en superlyxig Vito-limo så tände jag direkt. En sådan skulle jag bygga!
Henrik köpte bilen som då var 12 år gammal (årsmodell 2004) och körde med den i ett år som bruksbil innan han satte igång med bygget. Som vanligt med hjälp av Fredrik Håkansson och Marcus Andersson. Samt ett antal sponsorer.
– Jag ville ju bygga en bil som verkligen sticker ut och märks, och då måste man satsa och då krävs det sponsorer. Bara ljudanläggningen från GAS som BRL installerade hade ju annars kostat uppemot 100.000 kronor…
Bilen är sprängfylld med tekniska lösningar som gör vilken prylgalning som helst glad. Den nyss nämnda ljudanläggningen med 28 högtalarelement och effekt på 14.800 watt dominerar och de fem slutstegen och dubbla 15-tums baselementen tar upp hela utrymmet innanför bakluckan.
Som i en sann limousine har bilen upphissningsbar skiljevägg mellan passagerarutrymmet och förarhytten. Det unika här är att väggen utgörs av en 32 tums TV som glider upp och ner med motor. Under denna är en champagnekyl inbyggd.
I taket tronar en Mercedes-stjärna och interiören är fylld av LED-ljus på alla tänkbara platser. Allt är inklätt i skinn och golvet är lagt i mörk ask.
Exteriört är bilen ombyggd så att den har samma front som senaste generationens Vito dessutom med ett yttertak i quiltat konstläder. Fälgarna är enorma kromade 22-tummare från Lexani med hög blingfaktor. För att få plats med de 12,5 breda fälgarna har skärmarna breddats – i plåt så klart. Det skapade ett nytt problem – det gick inte att dra bak skjutdörren! Ett problem som löstes genom att sidodörren helt enkelt (!) fick nya gångjärn fästa i ovankant. Och nu öppnas som en ”envingad” måsvinge…
Efter ca ett och ett halvt år i garaget stod bilen klar i vintras och den har redan vunnit mängder med priser!
– Jag hittar hela tiden små saker som jag vill förbättra och där vi inte hann med allt vi ville göra, så i vinter blir det in i garaget igen. Vi får se om jag kommer på några nya idéer att förverkliga också …
Vill du se Henriks bil i verkligheten så är nästa chans på Vallåkraträffen utanför Landskrona den 17-18 augusti.
De visade ombyggnaderna är utförda av oberoende aktörer. Företagen och deras arbete, eller visade produkter, är inte kontrollerade av Mercedes-Benz Sverige AB. De visade bilderna utgör ingen bedömning av företag eller produkter.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Vito.