När Pelle Lundborg från Kungsbacka startade eget och själv kunde välja bilmärke var valet självklart. En Mercedes-Benz skulle det vara. Nu är han inne på sin tredje Sprinter.
Pelle blev egenföretagare för drygt 20 år sedan. Då hade han arbetat under många år för ett svenskt bilmärke, bland annat sex år som servicetekniker i Latinamerika. Fyra år i Argentina och två år i Peru. Några år efter hemvändandet till Sverige registrerade han ett eget företag och köpte sin första Mercedes-Benz, en 310D från 1994. När han fått sitt trafiktillstånd för godstrafikkörning 1998 började han köra på uppdrag för en lastbilscentral i Västra Götalandsregionen.
– Man kommer till olika vägskäl i livet och antingen så bestämmer man sin framtid själv eller blir man styrd. Jag slutade som anställd, köpte en Mercedes-Benz transportbil och startade eget. Det har jag aldrig ångrat!
– Nu är jag sedan många år delägare i lastbilscentralen HML, Haga Mölndal Lastbilscentral. Vi är 88 delägare i en ekonomisk förening och har lite över 200 bilar. Vi är både körande ägare och har anställda chaufförer. Jag kör min bil själv och har ingen anställd, berättar Pelle och tillägger att HML är en av de största lastbilscentralerna i Västra Götalands-regionen.
– På lastbilscentralen har vi allt från kranbilar, grusbilar, entreprenadbilar och transportbilar. Vår trafikledning tar hand om våra olika bilslag och delar ut körningarna. Jag tillhör gruppen ”distribution” eftersom jag har ett skåp med bakgavellift på min Sprinter.
– Vi har ett 5-årigt avtal med Stena Recycling och där är min Sprinter en av sju bilar. Jag hämtar wellpapp, plast och kontorspapper för återvinning och farligt avfall för destruktion, säger Pelle och förklarar: Jag hämtar till exempel bensin och diesel från en Stena Recykling-kund, en bilserviceverkstad, där bränsle som tankats fel av kunderna inte längre är dugligt och måste köras till destruktion i oljehamnen. När jag inte kör för Stena, så kör jag omexgods, alltså styckegods som lastats om från större transporter på lastbilscentralen och som ska distribueras ut vidare i Göteborg.
Pelle Lundborg berättar att han fick sin nya Mercedes-Benz Sprinter i februari i år. Det är Pelles tredje transportbil från Mercedes-Benz och den är inköpt hos Veho Bil, precis som den förra Sprintern.
– Det var självklart att köpa Mercedes och Sprinter igen. Komforten är alldeles exceptionell!
– Mercedes-Benz Sprinter är bra och pålitliga bilar och den här nya är verkligen uppgraderad. Jag har gjort en hel del tillval, bland annat i hytten, berättar Pelle och fortsätter: Jag kör ju inte med passagerare, så jag har valt två singelstolar med extra komfort och har då fått ett utrymme mellan stolarna som är bra att ha. Här kan jag ha min väska, en kylbox och jag har också min skrivare där. Och röststyrningen, som också är ett tillval, med 10-tumsskärm, är fantastiskt bekvämt.
– När jag började köra, så hade vi komradio, eller ”åkarradio” som vi säger, i bilarna och kommunicerade via trafikledningen med dem. Det har verkligen förändrats i min bransch under åren. Bilarna har blivit mycket bättre. Och sedan mobiltelefonerna och uppkoppling mot nätet kom in i bilden, så har arbetet blivit mycket lättare. Och säkrare.
– Att man har en SOS-knapp i bilen, så att man kan få hjälp om det händer något. Och att man kan ringa upp från sin telefonbok genom röststyrning. Eller kolla hur vädret ska bli, säger Pelle och skrattar.
Pelles nya Mercedes-Benz Sprinter beställdes i blått och har sedan stripats med lastbilscentralen i orange. Själva skåpet på bilen är utformat efter Pelles önskemål och specifikationer i samråd CAB Karosser i Falkenberg, som gjort påbyggnaden.
– Mitt skåp är utformat så att jag kan köra gods i grupp 2 – 9. Det är alltså inget klassat skåp, vilket innebär att om man till exempel ska köra sprängämne, så ska skåpet vara klassat för grupp 1.
Pelle Lundborg har inte leasingavtal på Sprintern, utan har köpt den. Men han har ett serviceavtal, som han är mycket nöjd med.
– Jag tror inte att Mercedes-Benz tjänar så mycket på serviceavtalet, men de kan sin produkt och när man ger den servicen så får man mycket goodwill tillbaka. Avtalet gäller upp till 30 000 mil oavsett tid och det är ett bra avtal. Det finns ingen annat märke bland de lätta lastbilarna som har ett sådant erbjudande. Förra Sprintern körde jag 27 000 mil och den rullade och gick fint hela tiden. Och får man stopp i verksamheten på grund av bilen, så får man en lånebil.
Pelle fyller 64 år i år, men har inte några direkta planer på att gå i pension om ett år. Planen när han köpte den nya Sprintern är att köra med den till år 2022. Men när han så småningom går i pension, så är tanken att en yngre kollega i trettioårsåldern ska köpa hans Sprinter och fortsätta köra med den.
– Då ska jag köra runt med min motorcykel!
– Men…vi får se…jag får väl känna efter hur det känns att bli ”statsanställd” på heltid. Jag tycker fortfarande att det är roligt att köra och trivs med mina dagar i Sprintern. Det blir kanske lite svårt att släppa helt – och man kanske går in när det är semester.
Text:Maria Anderberg Foto:Therese Björkbacke
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter.