Vanlife handlar, som namnet antyder, om att leva i en skåpbil. En del jämför det med båtliv på land. Vissa vanlifers är digitala nomader som gjort bilen till sitt hem, andra ser det som en rullande sommarstuga eller en bas för olika utomhusaktiviteter. Några vill bara ha en möjlighet att slippa staden och rulla iväg på kvällar och helger. Men nästan alla har det gemensamt att de söker en ny typ av frihet och att själva bygget av bilen är en viktig del av livsstilen.
I början av augusti samlades fler än 110 ombyggda bilar och över 250 vanlifers i Hällekis stenbrott vid Vänern för den tredje upplagan av träffen ”Burning Van”.
Foto: Mats Genberg, Kevin Deelay (The More Life Project)
På ”ytan” är vanlife och husbilsliv egentligen samma sak – man bor och färdas i samma fordon. Men i verkligheten är skillnaden stor. En stor del av idén med vanlife är frihet – inte minst ekonomisk. Därför handlar mycket om att bygga om sin egen bil och att hålla kostnaderna nere. Man utgår från en skåpbil och sedan börjar man bygga. Ofta bygger man ”Stealth”. Alltså osynligt. Det ska inte synas på utsidan att det är en bil som någon bor i.
En stor del av vanlife-fenomenets framgångar i Sverige kommer av paret Isabel och Carl Waite som driver bloggen, podden och Facebookgruppen Vanlife Sverige. Sedan några år tillbaka bor de en stor del av sin tid i sin ombyggda Mercedes-Benz Sprinter.
– För oss handlar vanlife om frihet, hållbarhet och att komma närmare naturen säger Isabel. I vår van Doris kan vi ta oss långt in i de svenska skogarna, till avlägsna surfspots i Europa eller till någon av Sveriges vackra naturreservat. Vi har allt vi behöver med oss och är inte beroende av att hitta sovplats, restauranger eller campingplatser. Varför flyga till andra sidan jorden, när vi har så mycket att upptäcka i vårt eget land?
I helgen som gick samlades hundratals vanlifers i Hällekis Stenbrott vid Kinnekulle i Västergötland. Träffens namn”Burning Van” alluderar på den amerikanska kulturfestivalen Burning Man. Liksom denna bygger Burning Van på att det är ett event som inte styrs. Det finns en plats med vatten och toalett. Resten skapas av de som kommer.
– Det är helt olika människor med helt olika intressen som kommer hit – men bilarna är det gemensamma. Man går fram kikar och frågar ”Hej – får jag se hur ni har gjort?” och sedan är isen bruten…
På årets upplaga samlades som mest 110 bilar samtidigt. Allt från pensionärspar i fabriksbyggda husbilar, till solo-resenärer i inredda personbilar och par med hundar och barn.
En av de mest populära bilarna att bygga på är Mercedes-Benz Sprinter. Här är några av de mest intressanta byggena vi hittade.
Mackes 4×4
Marcus Svensson från Katrineholm är ny på vanlife men har satsat ordentligt från början. Hans bil är en Sprinter 4×4 från 2009 som fått en verkligt genomtänkt och väl genomförd inredning.
– Jag gillar att fiska och att vara ute i naturen så jag ville ha en bil som kunde följa med ut på de sämsta vägarna. Det finns inte så många fyrhjulsdrivna Sprinter att få tag på så det gäller att slå till när man hittar en.
– Jag är oftast ensam men har ibland med mig sällskap så jag ville ha gott om plats för att umgås.
Markus har byggt inredningen själv och har många kluriga lösningar. Pentryt är från IKEA och kylboxen från Dometic är satt på utdragsskenor.
– Den är smart eftersom den stänger av sig själv om spänningen går ner, så man riskerar aldrig att dra ur batteriet. Dessutom enormt energisnål och robust.
Bilen har vinylgolv, snurrbar passagerarstol och säng som går att dra ut till 174 cm bredd. Under denna finns ett stort lastutrymme – på vanlifespråk ”garage”.
Alla väggar är klädda med högtalarmatta från Biltema – något som ger en känsla av proffsbygge.
Jonathans och Katarinas 3-dagarsbygge
Jonathan Ahlbom och Katarina Elfverson från Lidingö bygger med budget och eftertanke. Deras Sprinter från 2013 har kort hjulbas och högt tak och gick i sitt förra liv som budbil för DHL. Därför har den mellanvägg med skjutdörr till förarhytten. Bra för ”osynlighet”, inbrottsskydd och för att hålla bodelen sval eftersom det är solljuset genom vindrutan som skapar mycket av hettan på sommaren.
Paret byggde sin inredning på minimal budget på bara tre dagar.
– Vi hann få in alla de funktionerna vi önskar, rinnande vatten med diskho, gasspis med två plattor, utdragbar kylbox, upphöjd säng med mycket förvaring under, och en toalett gömd under soffan.
– Vi ville bygga billigt och snabbt för att testa om idéerna fungerar innan vi gör det ”på riktigt”. Nu behöver vi inte vara rädda för ändra något.
– Det mesta virket är containerfynd. Med sticksåg och överhandsfräs kommer man lång säger Jonathan.
– Vi gillar att bygga på sprinter, det finns reservdelar i alla länder vi planerar att resa i och sprintern har väldigt bra andrahandsvärde.
Fyra barn och två vuxna i en van.
Patrick (Paddy) Boyum och Anna Hermansson har en av de största bilarna på Burning Van. Extra hög och extra lång har de byggt sin van så att de båda – och upp till fyra barn – både kan bo och åka i bilen. Dessutom med en minst sagt aktiv livsstil. Ofta fylls vanen med brädor och cyklar både på in- och utsidan.
– Jag körde cykelvasan på mountainbike dagen innan vi körde hit, säger Patrik.
Anna är SUP instruktör (Stand Up Paddle) till vardags och två brädor på det stora takräcket gör bilden av surfbuss komplett.
Patrik som är snickare när han inte surfar eller cyklar har försett bilen med ett antal smarta lösningar. Bak i bilen finns två långa soffor och ett långt bord där hela familjen får plats för måltider. På kvällen sänks bordet ner och ryggstöden läggs upp på klackar. Vips har man två stora sängar med plats för vardera tre personer.
Annat klurigt är avloppstankar skapade av PVC-rör under bilen. Ett likadant rör på taket ger varmvatten och tryck för att duscha.
– Vi åker till fjällen med bilen full av snowboards och bor i den – hela familjen, säger Anna. Det är kul och det fungerar alldeles utmärkt. Jag kan till och med baka på gasolhällen tack vare Omnia – en svensk uppfinning som ger en ”ugn på spisen”.
Off the grid i 1000 dagar
Kevin Deelay blev känd för många svenskar när han var med i realityserien Nedsläckt Land på SVT. En serie där ett antal människor fick prova på att leva utan el i två veckor. För Kevin blev upplevelsen så stark att han bestämde sig för att prova på livet ”off the grid” i en större dimension. I sitt eget ”The more life project” ska han leva på heltid i sin bil i 1000 dagar och allt dokumenteras i sociala medier
En 7,10 lång och hög Sprinter från 2010 inköptes i våras och rensades från all inredning. I skåpet byggde Kevin på bara tre månader en helt ny inredning som verkligen känns som en ”riktig” bostad. Bland annat är köksskåp och bänkskivor från IKEA och hällen är en riktig gasolhäll.
Inredningen är extremt clean och varje detalj är genomtänkt – från solcellerna på taket till det utdragbara bordet på skenor under sängen. Även exteriört är allt snyggt och genomtänkt.
– Jag ville bygga en van som verkligen skulle klara heltidsboende, berättar Kevin. Därför har jag satsat mycket på att alla detaljer precis som jag vill ha dem. Att få vatten och elförsörjningen att vara tipp topp med solceller och riktigt bra batterier.
De visade ombyggnaderna är utförda av oberoende aktörer. Företagen och deras arbete, eller visade produkter, är inte kontrollerade av Mercedes-Benz Sverige AB. De visade bilderna utgör ingen bedömning av företag eller produkter.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter.