Idag har vägtrafikledare samma befogenheter som Polis i många fall. För att få bli det krävs dock utbildning, specialtillstånd och en bil som håller måttet. Nisse Hög i Östersund är en av det som har allt detta.
– Jag har det i blodet, säger Nils Hög och menar det där med tunga, stora och breda fordon. 1944 startade hans far åkeri i Östersund och efter att ha kört grusbilar några år gick fadern över till tunga lastbilar och stora transporter.
Då var Nisse, som han kallas, en liten kille – född som han är i början på 1950-talet. Men redan som ung tonåring visste han att han ville följa i fars fotspår. Och det har han gjort. Sedan drygt tio år är han vägtrafikledare, det vill säga han leder, planerar, dirigerar och övervakar trafiken. I huvudsak handlar uppdraget om tunga, breda och långsamtgående fordon och han har samma befogenheter som polisen i detta arbete.
Ibland krävs det certifierade fordon och i dagarna är Nisses nya vägtrafikledarbil, en Mercedes-Benz Sprinter skåpbil, redo att bistå i arbetet med att ha koll på den tunga trafiken i Jämtland.
– Jag har drivit mitt åkeri, Nils Höög Consult AB, i många år och kört tung trafik sedan 1969.
– Och när reglerna i Sverige ändrades 2006, så att även privatpersoner kan arbeta som vägtrafikledare, ville jag prova på, berättar Nisse och fortsätter:
– Jag gick en utbildning i Jönköping och fick mitt tillstånd att arbeta som trafikledare. Det gäller i fem år och sedan får man förnya det med ytterligare en kurs.
Nisse berättar att det är ett spännande arbete med många utmaningar, där de övriga bilisterna ibland är den största prövningen.
– Det har hänt mer än ett par gånger att bilister som jag dirigerat undan eller som fått vänta ifrågasatt om jag verkligen har befogenhet att göra det.
– Eller rent av sagt att jag inte har rätt att stoppa dem. Men då har jag bara svarat lugnt och sansat att: ”Jo…Jag HAR det.”
Sprinterns som nu utrustats och specialbyggts hos SN Fordonsinredning AB i Västerås och som Nisse köpt av JemtBil i Östersund är inte Nisses första Mercedes. Och bilvalet när detta påkostade fordon beställdes var alldeles självklart för Nisse.
– Jag har haft Mercedes förut. Också som trafikledarbilar. Vi är två i firman som jobbar med detta, en i Jämtland och en som kör längre söderut.
– Det finns egentligen bara två bilar som gäller för mig. Nya och gamla Mercedes, säger Nisse och skrattar på norrländska.
Den nya Sprintern har anpassats för att täcka alla de behov som kan uppstå i arbetet som vägtrafikledare. Med gott mått. Blixtljus och blixtljusramp, varningsljusskyltar, ytterligare extraljus och en stripning som gör att det syns att det är ett trafikarbetande fordon…
Dessutom är bilen utrustad med teknik som gör att Nisse kan samla in information från till exempel olika mät- och väderstationer och stå i ständig kommunikation med polis och länskommunikationscentraler.
Det är inte den första vägtrafikledarbilen som påbyggaren i Västerås gjort, men kanske den mest påkostade.
– Vi har verkligen tänkt igenom bygget av den här bilen. Utgångsläget, att det är en Sprinter, gör ju jobbet extra roligt eftersom man från Mercedes sida redan tänkt rejält på många delar ur säkerhets- och teknikperspektiv, säger Mikael Schweitz, försäljningschef på SN Fordonsinredning AB och tillägger:
– Nisses Sprinter är både välutrustad och väldigt snygg.
Nisse berättar att fordonet är viktigt i jobbet som vägtrafikledare, inte bara för att andra bilister ska se att det är något som pågår i trafiken och som de kan uppmärksamma genom utseendet på bilen. Den måste också fungera som ett transportfordon. Dessutom är Sprintern inredd med en bo-del mellan lastutrymmet och förardelen, där Nisse har både säng och toa.
– Jag måste också kunna ha utrustning med i fordonet för att kunna stänga av eller omdirigera trafiken.
– Och ibland får man bo över när man är ute på uppdrag och då är det ju smidigt att kunna göra det i Sprintern.
Nisse trivs med arbetet som vägtrafikledare och han har ett rykte om sig att vara lugn, saklig och noggrann. Han är stresstålig. Det är egenskaper som krävs för uppdraget.
– Jag tror att jag haft en stor fördel av att jag under så många år kör tunga, stora fordon själv och att jag vet hur det går till och vad som krävs i trafiken för att det ska fungera säkert och så smidigt som möjligt, säger Nisse och upprepar:
– Jag har det blodet.
Text: Maria Anderberg. Foto: Johan Marklund.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter.