Claes Grundsten är professionell naturfotograf, kanske mest känd för sina många böcker om den svenska fjällvärlden. Arbetet innebär många resor i Sverige och Europa under olika årstider. Dessutom måste han både kunna ta sig till intressanta områden och helst bo så nära motiven som möjligt. Sedan några månader heter lösningen Mercedes-Benz Marco Polo. En bil som inte tar mycket mer plats än en vanlig kombi – men som ändå innehåller en komplett bostad!
– Att en och samma bil klarar båda komfortabel transport och skön logi är rena drömmen, säger Claes.
Under arbetet med boken ”Sveriges nationalparker” för tio år sedan åkte han landet runt för att fotografera vår vackraste natur och ibland sov han i sin dåvarande bil. Han har också provat kombinationen med pickup och en avtagbar camper på flaket. Men det fungerade inte optimalt.
– Körningen kändes obekväm och vindfånget gjorde att ekipaget drog mycket bränsle, säger han.
Nästa lösning var en kombi som han kunde sova hjälpligt i. Men inte heller denna lösning var helt lyckad.
– Inkvarteringen kändes minst sagt obekväm och jag började därför fundera på om det fanns en bil som erbjöd husbilens funktioner men i ett kompakt format.
Lösningen fanns hos Mercedes-Benz i form av V-Klass Marco Polo. En bil som till det yttre i sort sett ser ut som en vanlig V-Klass men som erbjuder plats för upp till fyra personer att både äta och sova. Fullt utrustad med uppfällbart tak, pentry, värmare, markis och snurrbara framstolar direkt från fabrik.
– Jag föll direkt efter första provturen och beställde en med en gång!
På bara några månader har det blivit drygt 700 mil och den första odyssén gick till Danmark och vidare till Holland. Claes ville besöka Vadehavet för att fotografera flyttfåglar och områdets unika kustmiljö. Hela sträckan längs Tyska bukten, från Jylland till Holland kallas just Vadehavet och är ett världsarv med vidsträckta tidvattensstränder och översvämningsmader.
På danska ön Rømø får man köra ut på en av de bredaste sandstränder som finns i norra Europa. Där kunde Claes övernatta i sin Marco Polo på stranden eftersom badsäsongen var över. Vädret blev dramatiskt, med regnskurar och tidvis hård blåst, men också en del sol.
– Det var otroligt läckert, att vi mitt i denna storslagna miljö som jag så gärna ville fotografera, kunde laga god mat i vårt kök på hjul och sedan sova bekvämt i bilens tvårummare, min fru på övervåningen och jag därunder, för att sedan på morgonen få vakna till en fantastisk gryning då jag klev ut till alla motiv som väntade utanför.
Claes nästa jobbresa gick till Grövelsjön i Dalafjällen för att komplettera sin guidebok om trakten. En eftermiddag under första veckan av oktober körde han från Stockholm till området och övernattade i sin Marco Polo när det var minus 7 grader.
– Det fungerade utmärkt utan värmen påslagen och med bara en varm sovsäck, enligt Claes.
Redan i gryningen började han sedan rekognoscera en stig som började där bilen stod. Senare på eftermiddagen körde han till Sundsvall, övernattade i bilen för att följande dag göra en del bilder av Medelpad på beställning.
– Det är den bästa bil jag haft, säger Claes. Både den gedigna Mercedes-kvaliteten och konstruktionens alla genomtänkta och praktiska detaljer.
– Den är som ett rullande vandrarhem där jag kan sitta och jobba med mina bilder efter dagens fotograferingar. Den är lika smidig att köra som en vanlig bil och tack vare fyrhjulsdriften känns det tryggt att ge sig ut på de riktigt små vägarna.
– Dessutom är bränsleförbrukningen imponerande låg med tanke på bilens storlek. Den saken känns helt rätt i vår tid, avslutar Claes.
Foto: Claes Grundsten