Gå vidare till innehåll

Frågor och svar om eVito.

Nu kommer elektrifieringen även till transportbilarna. En av de första eldrivna transportbilarna på den svenska marknaden är Mercedes-Benz eVito. Till det yttre identisk med vanliga Vito och med samma lastkapacitet, både vad gäller vikt och volym. Men helt eldriven, med en räckvidd på upp till 15 mil* och ett pris som börjar på 460.200 kr (+ moms).

Många är nyfikna och intresserade, men det finns också många frågor. Här har vi sammanställt svaren på några av de vanligaste.

Läs mer om eVito och boka din provkörning här

1. Klarar jag mig på en räckvidd på upp till 15 mil?*
15 mil per arbetsdag ger totalt 3 4000 mil per år om man bara räknar med att köra på vanliga arbetsdagar. Det är mer än vad många transportbilar rullar idag. I synnerhet de som går i stadstrafik. Vår bedömning är att minst 75% av de Vito som körs idag inte går mer än 15 mil per arbetspass. Hur långt går din bil eller dina bilar på ett arbetspass idag?

2. Hur fungerar värmen när det är kallt?
Värmen fungerar som en vanligt luft/luftvärmepump som du har hemma och den är fullt jämförbar med en vanlig diesel- eller bensinvärmare när det gäller kapacitet. Dessutom kan du förvärma bilen när den står på laddning vilket gör att du alltid kommer till en varm och skön bil.

3. Kan jag ladda eVito på offentliga laddplatser ”överallt”?
eVito har en type 2 mode 3 kontakt vilken är den vanligaste på marknaden och finns på samtliga offentliga laddplatser.

4. Vad händer när batteriet börjar ta slut, blir jag stående mitt i vägen?
Nej, när batteriet börjar ta slut så larmar bilen först vid 15% kvar med att en varningslampa börjar blinka – när det är 10% kvar så minskar effekten på bilen och vid endast 5% kvar så kommer bilen kraftigt att minska effekten för att du skall kunna köra åt sidan och stanna kontrollerat.

5. Varför går det inte att få dragkrok?
Dels kommer räckvidden att avsevärt förkortas och dels är inte batteriernas kylning dimensionerade för att klara full last och ett tungt släp bakom.

6. Varför kan jag inte ladda bilen i ett vanligt uttag hemma istället för att köpa laddbox?
Du kan ladda bilen i vanligt uttag men det är inget vi rekommenderar och därför ingår inte den laddningskabeln i bilen. Laddningen drar 7,4 kW vilket motsvarar en konstant effekt av nästan 3 torktumlare och elsystemen är generellt inte gjorda för att klara denna belastning konstant i timmar. Med en laddbox försäkrar du dig om att laddningen sker på rätt sätt utan att överbelasta din installation.

7.  Vad kostar det att ladda bilen?
Det beror helt på vad du har för elavtal och vad du betalar per kWh till ditt elbolag men snittet idag ligger på ca 1,50kr per kWh inkl skatter och överföringsavgift.
Offentliga laddstationer tar mellan 2-5kr per kWh. Total kostnad blir ca 50-160kr för en full laddning inkl moms.

8. Hur länge håller batterierna i en elbil.
Den Europeiska undersökning som finns idag visar på en förslitning på ca 1,2% per år vilket gör att batteriet normalt håller hela bilens livslängd och lite till.
Mercedes lämnar 8 år eller 10.000 mil garanti på batteriet.

9. Vad händer med batterierna då bilen skrotas.
Det finns många olika lösningar på detta, antingen återvinns de via en auktoriserad återvinning. Det som också kommer starkt nu är energilagring till solcellsanläggningar m.m. för uttjänta elbilsbatterier där de kan leverera effekt i 15-20 år till efter att bilen skrotats.

10. Vad påverkar räckvidden?
Körstil, yttertemperatur, användning av värme/kyla, topografi och återgenerering.

11. Vad är de olika körlägena?
C=Full effekt på motor, AC och Värme ger full effekt – kortast räckvidd
E= Reducerad effekt på motor, AC och värme ger begränsad räckvidd.
E+=AC och Värme helt frånkopplad och reducerad effekt på motorn, detta ger absolut längs räckvidd.

12. Varför finns det 4 olika lägen med återgenerering via rattpaddlarna?
Beroende på hur tung last du har i bilen så kan du också välja hur tungt elmotorn skall ge laddning åter till batteriet. Alltså hur mycket du ska motorbromsa.
Att köra elbil handlar om att kunna frirulla så långt som möjligt. Att ge full återgenerering på en tom bil kan göra att den bromsar in så pass mycket att du kommer behöva öka farten och förlora mer effekt än vad du återladdade. Av denna anledning har eVito 4 olika lägen för att du skall kunna optimera din körning.

13. Finns det några bidrag eller liknande om jag väljer en eVito?
eVito klassificeras som miljöbil enligt Bonus/Malus. Det betyder att den kan vara berättigad till en bonus på upp till 60.000 kr.
Reglerna för bonus varierar beroende på om bilen köps av företag eller privatperson.
Läs mer på Transportstyrelsens hemsida.

14. Vad är fordonskatten på eVito
eVito har en årsskatt på 360 kronor.

Läs mer om eVito och boka din provkörning här

*Räckvidd enligt WLTP: blandad körning i km: 123-143. Räckvidd stadstrafik i km: 144,8-180,3, vid svensk standard. Räckvidden påverkas av bl.a. topografi, körstil, väder, last.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

1 augusti, 2020 / Transportbilar
21 juli, 2020 / Transportbilar
29 juni, 2020 / Transportbilar
12 juni, 2020 / Transportbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige