Den solgula bilen lyser lång väg när Viveca Wahlfrid från Solsken kryssar sig fram i trafiken i centrala Malmö. Flaskor klirrar från lastutrymmet i företagets Mercedes-Benz Citan skåpbil när bilen gör sin kombinerade försäljnings- och leveransrunda.
Text: Caroline Alesmark Foto: Jenny Leyman
Lemonadföretaget Solsken grundades för fem år sedan och är idag en succé med retroinspirerade flaskor och närproducerat innehåll. Bakom företaget står Anni Jungberg och Viveca Wahlfrid som träffades på gymnasiet och har hängt ihop sedan dess.
– Vi var föräldralediga samtidigt och kände att vi ville göra någonting. Vi har arbetat med olika saker, inom inredning, marknadsföring och restaurang, och kom fram till att vi ville producera dryck, berättar Viveca Wahlfrid.
Deras idé var att skapa en lemonad på äkta råvaror utan tillsatser. Första produkten kom i september 2015 och gjordes på pressade ekologiska citroner, rörsocker och vatten. Inget annat behövs eftersom lemonaden upphettas.
– I starten var det inte helt lätt. Vi ringde runt till olika producenter och investerare men fick ofta höra – kom tillbaka när ni har större kvantiteter. Men så fick vi tag på Bonny Håkansson som driver Sövde musteri, han trodde direkt på vårt projekt och så började vi så smått, berättar de.
Drycken produceras i Sövde och försäljningen inleddes i Malmö och på Österlen. I början körde de ut alla flaskor själva i sina privatbilar men för två år sedan bestämde de sig för att köpa en transportbil.
– Våra egna bilar lyfte framtill när vi hade bagaget fullt med flaskor, det kändes inte speciellt säkert om man skulle behöva tvärbromsa. Eftersom Vivecas man driver restaurangerna Spoonery i Malmö har vi ett nära samarbete med dem. De kör en likadan Mercedes-Benz och rekommenderade den – det gjorde att vi skaffade denna fantastiska bil, berättar Anni Jungberg.
Citanen köptes på Landrins Bil i Lund och Solsken är väldigt nöjda. Fördelarna de lyfter fram är att det finns in- och urlastningsdörrar både baktill och på sidan, att bilen har tre passagerarsäten fram – plats för barn när det behövs – och att de lätt kan lasta 100 lådor på en gång, med tjugo flaskor i varje.
– Mercedes-Benz känns som en bra och stabil bil, det är till exempel skönt att känna att det finns ett skydd mellan framsätet och lasten. Samtidigt är den pigg. Och så är den så snygg, vi gillar vackra saker. Vi ville ha en solgul bil, och Landrins såg till att dekalen kom på plats. De var väldigt gulliga och hjälpsamma och tyckte det var jätteroligt med just en gul bil, fortsätter Anni Jungberg.
Viveca Wahlfrid är den som tillbringar mest tid i Citan skåpbilen – som fungerar både som rullande kontor, leveransbil och gul reklampelare i trafiken.
– Bilen får mycket uppmärksamhet när jag kommer körande. Det är många som tutar på stan och sedan ringer: ”Vad bra att jag såg er, vi behöver beställa fler flaskor”. Och vi får ofta höra att bilen lyser upp, att vi kommer med solsken – speciellt den här vintern, säger Viveca Wahlfrid.
Till slut nådde Solsken dock en gräns när de inte längre kunde leverera alla flaskor personligen. Nu har de hjälp av nio grossister – flaskorna finns från Skåne hela vägen upp till Norrland – och cirka 450 återförsäljare.
– Jag gör fortfarande mindre leveranser här och var men numera kör jag främst runt och säljer in, gör kundbesök och pratar med folk. Alltid med flaskor i bilen om jag skulle få syn på ett nytt ställe. Och vi är ofta på olika mässor – bilen används otroligt mycket, fortsätter hon.
Planen är att företaget ska fortsätta växa och de skaffar gärna fler bilar i framtiden – målet är att Solskensbilar ska köra runt i hela Sverige.
– Sverige är ett långt och stort land och vi känner att vi inte riktigt hinner med allt själva i dagsläget. Vår ambition är att vi ska bli fler och sprida ut oss, säger Anni Jungberg, som arbetar halvtid och utbildar sig till yogainstruktör andra halvan.
Solsken har idag sex olika smaker – citron, fläder, citron/ingefära, rabarber samt äpplemust respektive vintermust med äpple/ingefära.
– Det roligaste är att vi gör det här tillsammans, att vi skapade det och att det funkade, att kunderna fortsätter köpa. Företaget blir mer och mer stabilt, det är vi också ödmjuka och tacksamma för. Och lika lyckliga blir vi när vi ser någon sitta och dricka ur någon av våra flaskor, avslutar de.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Citan skåpbil.