Vretmaskin säljer utrustning till det mesta som gäller underhåll av rör. Och specialbygger kompletta transportbilsinredningar för mobila rörinspektioner. Det är tung utrustning, som inte kan installeras i vilket fordon som helst. Men Mercedes Sprinter är inte vilket fordon som helst. Nio av tio kunder hos Vretmaskin väljer att bygga sina rullande arbetsplatser i en Sprinter.
– Det är speciellt med Sprinter, säger Fred Knaust, vd för Vretmaskin sedan 2012 då han och kompanjonen Jakob Kesselberg köpte företaget.
– Vi har flest nöjda kunder med Sprintern, alla kategorier, säger han och fortsätter:
– Vi säljer utrustning för underhåll av rör. Dels för inspektion, reparation eller spolning av rör i gatan, men också för rör i fastigheter. Och det är tunga grejer, inget man kan ta med sig på tunnelbanan precis.
– Så vi specialbygger inredningen i fordonet efter kundens behov, både vad det gäller rörutrustning och utrymme för de som har bilen som arbetsplats.
– Man kanske ska arbeta 8-10 timmar i sträck i bilen och då måste det vara både bekvämt och effektivt, med kontorsplats, mikro, kylskåp, kaffebryggare och så vidare.
– Dessutom måste själva arbetsmomentet med utrustningen fungera smidigt.
Vretmaskin arbetar inte med färdiga inredningssystem, utan anpassar varje uppdrag efter önskemål och behov. De har en underleverantör i Finland som de arbetar nära tillsammans med och där speciallösningar och utrustning tillverkas. I Sverige har företaget verkstad och kontor på tre orter – Hässleholm, Sundbyberg och Göteborg.
– Vi har kunder i hela landet, från Ystads Kommun i söder till Kiruna i norr, säger Fred och tillägger att deras kunder oftast är kommuner eller underleverantörer som arbetar för kommunerna.
När Fred och hans kompanjon köpte företaget hade de ingen erfarenhet av branschen. Faktum var, att de letade efter ett företag att driva i en bransch som inte gick så mycket upp eller ner. De skickade ut förfrågan till företag de tyckte verkade intressanta och ett av svaren kom från just Vretmaskin.
– Det här är kul. Det roligaste jag gjort! utbrister Fred och berättar att företaget gått från 30 mkr till 70 mkr i omsättning sedan 2012.
– Vi har behållit verksamheten som den var, men framför allt höjt nivån, blivit modernare och utvecklat affärsidén.
– Nu har vi kommit i det läget då vi måste strukturera upp verksamheten. Skaffa rutiner.
– Jag hade arbetat som affärssystemkonsult. Och innan dess, så jobbade jag bland annat på ett it-företag som sålde system för att skapa paketetiketter, berättar Fred och fortsätter:
– Jag var ingen bra anställd och tröttnade fort och stannade sällan längre på ett jobb än tre år. Jag ville göra roligare saker än att fylla i en massa papper.
Varje inredning och varje lösning anpassas efter kundens önskemål. Vretmaskin bygger inredningarna i lättviktsmaterial, och inte som förr, i trä. Trots det blir fordonen oftast så tunga med utrustningen, att de går över 5-tonsgränsen och registreras som lastbil.
– Det händer att vi bygger på Mercedes Vito också, bland annat har vi en Vito som går i gruvan uppe i Kiruna. Där det är för trångt för Sprintern.
– Kunden har en idé, en önskan och ett behov. Vi har kunskap och erfarenhet och ansvarar för kravspecifikationer och projektledning.
Vretmaskin gör inte stripning eller utvändigt arbete på transportbilarna, även om det kan hända att de sätter på blixtljusramp eller andra specialbeställningar. Det tar oftast ungefär åtta veckor för Vretmaskin, med sina 17 anställda, att bygga de specialbeställda inredningarna och sätta in utrustningen för rörunderhåll, spolning, kamerainspektioner och annat som beställaren kan behöva.
– Nio av tio bilar vi inreder byggs på Sprinter. Oftast långa eller extralånga. När vi börjar ett projekt, så får vi oftast nycklarna till en tom skåpbil av Mercedes-säljaren och åker och hämtar bilen.
– Vi har absolut flest nöjda kunder med Sprintern, alla kategorier. Kvaliteten, kundupplevelsen…
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter.