Gå vidare till innehåll

Vad är egentligen bromskraftregenerering?

Ett ord som människor som kör elbil ofta nämner är ”bromskraftregenerering”. Ett långt ord som de flesta av oss aldrig hört, men som står för en av de största skillnaderna i körkänsla mellan elbil och en bil med förbränningsmotor. Läs vidare så förklarar vi:

Känslan av att köra elbil skiljer sig en hel del från känslan av att köra en vanlig bil.Redan när du rullar de första metrarna så slås du av tystnaden. Och när du sedan gasar på upptäcker du vad en elmotor egentligen kan. Där en förbränningsmotor måste ”tänka efter” lite innan cylindrarna varvar upp så ger en elmotor allt från början. Lite som en borrmaskin…Som en ton som bara höjs – från det att gaspedalen trycks ner sin första centimeter.

Bromskraftregenerering.

Men hur var det nu med det långa ordet?
Jo, att en elbil accelererar på ett alldeles speciellt sätt har vi pratat om. Men den kan också ”retardera” eller sakta av på ett sätt som är helt annorlunda.

På en vanlig bil bromsar du alltid genom att trycka på bromspedalen. Då pressas bromsbelägg mot bromsskivor för att få hjulen att snurra långsammare. Den rörelseenergi som då bromsas upp omvandlas till värme i bromsarna. På racerbilar kan man ibland se hur bromsskivorna glöder av hettan som uppstått. Denna värme används inte till någonting utan är egentligen bara ett slöseri med energi. Det är ju därför vi får lära oss att planerad körning med få inbromsningar också sparar bränsle.

En elbil har givetvis också bromsar, men den har dessutom sin helt unika lösning med bromskraftregenerering.

Bilens drivhjul är kopplade till motorn eller motorerna. När du släpper på ”gasen” omvandlas motorns funktion till en generator. Man kan säga att den jobbar baklänges. Istället för att använda energi för att driva bilen framåt, så samlar den in den kinetiska energi som uppstår när bilen saktar in och använder den till att ladda batteriet.

Bromspaddlar

På Mercedes-Benz elbilar och laddhybrider kan du i fyra steg ställa in hur kraftfull den här funktionen ska vara. Där växlingspaddlarna sitter på en vanlig bil sitter nu nämligen ”bromspaddlarna”.

Genom att dra den vänstra paddeln mot dig stegar du dig upp i nivå och genom att dra den högra stegar du ner. Känslan blir lite som att växla ner eller upp. I läget D++ kan du släppa gasen utan att bilen bromsas in alls. Du seglar vidare som på frihjul och körningen blir ytterst jämn. Läget D+ (svag retardation) ger en viss inbromsningseffekt, läge D ger normal retardation och i läge D –  kan du nästan köra utan att röra vid bromspedalen. Du bromsar i stort sett enbart genom att släppa gasen.

Samma funktion finns på Mercedes-Benz laddhybrider. Där kan ett smart utnyttjande av bromskraftregenereringen betyda ganska många procent på räckvidden.

Att prova sig fram och maximera sin räckvidd med hjälp av bromskraftregenering är lite av en sport där du kan tävla med dig själv som elbilsförare. Dags att prova?

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

1 augusti, 2020 / Transportbilar
21 juli, 2020 / Transportbilar
29 juni, 2020 / Transportbilar
12 juni, 2020 / Transportbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige