Gå vidare till innehåll

Svensk säljstart för Mercedes-Benz 8-sitsiga elbil.

Nu är det svensk säljstart för den andra helt eldrivna modellen i Mercedes-Benz EQ-familj. Det är den eldrivna versionen av åttasitsiga V-Klass som med ett batteri på 100 kWh får en räckvidd på upp till ca 38 mil enligt WLTP. Priset i Sverige blir från 855.000 kronor.

Mercedes-Benz satsar enorma belopp på att elektrifiera sitt utbud både med rena elbilar och laddhybrider. I fjol var det säljstart för eldrivna suven EQC och nu är det dags för 8-sitsiga storkombin EQV att ha säljstart.

EQV som visades i höstas är mycket nära släkt med V-Klass – märkets rymligaste personbil. V-Klass är populär både som familjebil, småföretagarbil och inte minst som shuttle och taxi.

Den eldrivna EQV har samma typ av flexibel inredning där köparen kan välja mellan 6-, 7- eller 8-sitsigt utförande. Den 6-sitsiga versionen bjuder på sex individuella fåtöljer som ger en komfort på allra högsta nivå. V-Klass är känd för att erbjuda en lyxig känsla, och det är något som förstärks ännu mer på EQV, som tack vare sin eldrift får en ännu tystare kupé.

Alla säten går att flytta och ta ur, vilket gör att EQV är en bil som kan användas till allehanda olika uppgifter. Från att köra ett helt knattelag till att hämta möbler.

EQV är utrustad med det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, som bland annat har navigation som väljer rutter efter var det finns laddning och där topografin ger bästa möjliga räckvidd. Många funktioner kan också fjärrstyras med appen Mercedes Me. Här kan man också ställa in förklimatisering vilket gör att bilens klimatanläggning värmer eller kyler kupén till önskad temperatur medan bilen är inkopplad på elnätet. Vilket gör att värdefull batterikapacitet inte används till detta.

38 mil och 45 minuter att ladda.

5,1 meter långa EQV är försedd med ett batteri på hela 100 kWh (90 kWh netto). Batteriet är placerat under golvet vilket gör att bilen får en låg tyngdpunkt och mycket fina vägegenskaper. EQV är framhjulsdriven och har en motor på 204 hk (150 kW) med ett vridmoment på 362 Nm. Toppfarten är upp till 160 km/tim och förbrukningen vid blandad körning är 2,63 kWh/mil.
Det ger en räckvidd på upp till 37,8 mil enligt de nya WLTP reglerna.

Bilen kan laddas både med växelström och med likström och har en så kallad CCS-kontakt. Vid växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW som gör att batteriet kan laddas fullt på ca 10 timmar i en vanlig laddbox av det slag man kan ha hemma eller på företaget. En full laddning kostar med dagens elpris under 100 kronor.

DC-laddning (likström) är möjligt med upp till 110 kW, vilket gör att batteriet kan laddas 10-80% på under 45 minuter om man besöker en snabbladdningsstation.

Bilen har också bromskraftåtervinning som kan ställas i flera nivåer. När föraren släpper ”gasen” används den energi som alstras i inbromsningen till att ladda batteriet.

Från 855.000 kronor

Mercedes-Benz EQV 300 går redan nu att beställa för leverans senare i år. Priserna börjar på 855.000 kronor. Då är bilen utrustad sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, aktiv bromsassistent, dödvinkelassistent och takreling.

Läs mer här
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

9 oktober, 2020 / Road Stories
9 oktober, 2020 / Road Stories
9 oktober, 2020 / Road Stories
9 oktober, 2020 / Nyheter

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige