Gå vidare till innehåll

Hur kan du ladda din elbil? Vi reder ut begreppen. 

Det dyker upp många olika begrepp när man talar om att ladda sin elbil. Laddstolpar, wallbox, snabbladdning, AC och DC… Louise Grimsgård är specialist på frågor om just laddningsinfrastruktur hos Mercedes-Benz. Vi pratade med henne för att reda ut begreppen.

Det verkar finnas många olika sorters laddning idag. Hur ligger det egentligen till med det?

– Det gör det. Vi har ungefär 8.000 publika laddstationer i landet idag och de kan man dela upp i två kategorier: destinationsladdare och snabbladdare. Destinationsladdare är de du hittar utanför köpcenter eller liknande och motsvarar minst i princip den laddning du kan ha hemma med en så kallad wallbox eller laddbox. Snabbladdare och Ultrasnabbladdare finns oftast vid trafikleder och drivs kommersiellt.

 

Vad är den tekniska skillnaden mellan de två typerna?

– Den stora skillnaden handlar om likström och växelström. Alla batterier måste laddas med likström (DC) men det vi har i vårt elnät är växelström (AC). Ur en laddbox eller en destinationsladdare kommer växelström med en effekt på 3,7 – 22 kilowatt (kW). För att den strömmen ska kunna tas upp av batteriet har bilarna fasta egna laddare – så kallade ombordladdare, som omvandlar växelström till den likström som batterierna vill ha. Det är samma princip som en vanlig batteriladdare till bilbatterier, men betydligt kraftfullare. Dock har laddaren ombord begränsningar i hur mycket den kan omvandla – på eVito och eSprinter (som kommer i höst) är det upp till ca 7,2 kW. Det betyder att batteriet kan laddas eller “fyllas på” med 7,2 kWh varje timme. Är batteriet på 41  kWh så tar det alltså ca 6 timmar att ladda det. EQV kan laddas med hela 11 kW om du har tillräckligt med effekt.

– I en snabbladdare är det likström – eller DC – som levereras direkt, så där går energin inte via bilens ombordladdare utan rakt in i batteriet. Det är det som gör att det går att ladda med mer effekt och under kortare tid. Här rör det sig om effekter från 50 och ända upp till 350 kW.

Både EQV och kommande eSprinter har DC-laddning. EQV  har här en begränsning på 110kW vilket gör att det tar ungefär 45 minuter att ladda det 90 kWh stora batteriet 10-80 %. eSprinter kan som standard laddas med 20 kW DC men det går att som extrautrustning få 80 kW laddning vilket gör att det går att ladda batteriet 10-80 % på bara 30 minuter.

Har man olika uttag för olika sorters laddare i bilen?

– Laddboxarna hemma och destinationsladdarna har en för Europa standardiserad utformning av kontakten som kallas Typ 2. För snabbladdarna heter standarden inom Europa CCS. Det är dessa kontakter som passar våra Mercedes-Benz fordon. När du laddar med växelström använder du en handske (kontakt) som kallas Typ 2, som passar i den övre delen av bilens kontakt. När du laddar med likström i en snabbladdare har dessa en större handske som använder sig av hela bilens kontakt. De extra kontaktdonen i kontakten används för att föra över information om laddstatus, betalning och annat.

Hur gör man för att ladda hemma eller på firman?

– Då bör du ha en så kallad laddbox. En laddbox kopplas in direkt på dina huvudsäkringar och har styrsystem som gör att du kan ladda säkert med hög effekt. Den har en eller två fasta laddkablar som är spänningsfria när de inte är inkopplade i bilen. Med en laddbox får du i praktiken en egen laddstolpe. Dessutom har den energimätare så att du kan se hur mycket du har ”tankat”. Just nu får du dessutom bidrag på 50 % eller upp till 15.000 kronor per laddbox du installerar på företaget. Läs mer här.

 

Westerås Brand, eVito

Går det inte att ladda från ett vanligt vägguttag?

– Jodå, man kan köpa till en särskild nödladdningskabel för detta. Men man ska tänka på att det är hög effekt och att säkringar i huset kan lösa ut. I värsta fall mer än så. Det är därför ingenting vi kan rekommendera att göra mer än i absolut nödfall om man nästan har helt slut på batteriet och inte hittar annat alternativ. Storleken på batteriet gör att laddtiden skulle bli mycket lång, upp emot 40 timmar vilket inte skulle gynna elledningarna hemma. Dessutom kan vi inte garantera att våra kunder har elledningar som skulle hålla för en sådan belastning. Så ja, det går – men det är ingenting vi rekommenderar våra kunder.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

25 september, 2020 / Transportbilar
14 september, 2020 / Transportbilar
3 september, 2020 / Nyheter
28 augusti, 2020 / Road Stories

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige