Barn och aktiviteter. Skjutsning och kompisar. En större familj brukar betyda mycket bilkörning och ändå har det varit svårt att hitta elbilar med rejält med utrymme. Men nu blir det ändring – nu kommer Mercedes-Benz EQV med plats för upp till åtta personer i högsta komfort och med en räckvidd på upp till ca 38 mil!
Nya EQV kan enklast beskrivas som ett eldrivet syskon till Mercedes-Benz V-Klass – storkombin eller MPV’n med lyxig plats för upp till åtta personer. EQV är liksom V-Klass en ytterst rymlig bil, utan att den någonsin känns otymplig. Trots plats för upp till åtta personer i högsta komfort – plus bagage eller hund – är detta en bil som lätt får plats i både parkeringshus och vanliga p-fickor.
Både att köra och åka EQV är lite av en njutning. Man sitter högt, med bra utsikt (alla som haft åksjuka barn vet vilken skillnad det kan göra) och färden går i nästan total tystnad. Det gör det lätt för alla att prata med varandra, även från bakersta sätet till det främsta.
Liksom V-Klass har EQV en ytterst flexibel inredning. Som standard levereras den med sex sittplatser i individuella fåtöljer. De fyra bakre sittplatserna kan vändas och placeras på mängder av olika sätt. Varför inte sätta dem mitt emot varandra? Du kan till och med köpa ett specialgjort bord att sätta mellan dem. Eller ta ut ett eller flera säten när du behöver plats för mer saker. Du kan också byta ut stolar mot en eller två soffor och göra bilen sju- eller åttasitsig. Med bäddbar baksoffa om du vill!
Skjutdörrar på båda sidor är standard och gör det lätt för alla att ta sig in och ur bilen.
Bak är en stor lucka som är perfekt som regnskydd eller skugga vid picknick eller när du ska byta blöjor, torka hunden, byta om efter passet. Du kan få bakluckan tvådelad, så om du bara ska lasta in några matkassar behöver du inte öppna hela luckan utan bara den övre delen.
Eldrift med 38 mils räckvidd.
EQV som bil delar många egenskaper med V-Klass men är helt eldriven. Kör du på grön el kan du alltså köra utan CO2-utsläpp. Batteriet som ger en räckvidd på upp till 38 mil är placerat under golvet och ger den framhjulsdrivna bilen låg tyngdpunkt och fina vägegenskaper. EQV kan laddas med växelström (11 kW, AC) från en laddbox som du kan montera hemma (Just nu får du upp till 50% statligt stöd om du väljer att installera en laddbox). Då tar det ca 10 timmar att ladda batteriet från helt tomt till helt fullt.
När du är på resa kan du använda snabbladdning med likström (DC – 110 kW)). Då är det möjligt att ladda bilen från 10 – 80 % på bara 45 minuter. Perfekt för en mat-toa-bensträckarpaus.
Bilens navigation planerar in lämpliga ladd-platser längs din rutt och räknar ut hur lång tid du ska ladda på varje ställe. Kopplar du bilen till Mercedes me Charge får du tillgång till de allra flesta laddstationer i Sverige och kan se på navigatorn vad priset är per kWh på varje plats. Kostnaden kommer direkt på ditt betalkort.
En smart funktion är att EQV har så kallad förklimatisering. På en elbil drivs både värme och kyla av bilens elsystem och drar alltså el från batteriet när du kör. Med den här funktionen anger du bara beräknad avresetid och så värms eller kyls bilen till rätt temperatur i förtid – medan bilen är inkopplad på elnätet.
Låga driftkostnader.
Mercedes-Benz EQV kostar från 865.400 kronor men du får tillbaka upp till 60.000 kr i klimatbonus av Transportstyrelsen. Skatten är på bara 360 kr om året och de fyra första servicetillfällena ingår.
Förbrukningen är ca 3 kWh per mil vilket kan översättas till en energikostnad på ca 4,50 kr per mil* för dig som laddar vid egen laddstolpe.
Till det kommer värdet av att lösa sin bilkörning på ett hållbarare sätt. Och den känslan är svår att sätta pris på…
Läs mer om EQV här:* beräknat på elkostnad på 1,50 kr inkl moms och energiskatt.