Nu har de första Mercedes-Benz EQV kommit till Sverige. En helt eldriven MPV eller minivan i premiumsegmentet. Bilen har ett 90 kWh batteri som ger en räckvidd på upp till ca 38 mil och som kan snabbladdas 10 – 80 % ca 45 minuter.
Eldrivna EQV har samma rymliga premiumkaraktär som Mercedes-Benz V-Klass och har liksom den en verkligt flexibel inredning. Du kan få bilen med sex, sju eller åtta sittplatser som går att flytta och vända i skenor till ett otal kombinationsmöjligheter! Och du kan ta ut alla de bakre stolarna och få ett gigantiskt lastutrymme. Skjutdörrar på båda sidor gör den lätt att lasta – oavsett om det är människor eller saker som ska in.
Motorn som är monterad i fronten är på 150 kW (204 hk) med ett vridmoment på 362 Nm och driver på framhjulen. Batteriet på 90 kWh är placerat under golvet vilket ger en låg tyngdpunkt och fina vägegenskaper. Räckvidden är upp till ca 38 mil och förbrukningen är ca 3 kWh per mil.
Liksom på EQC går det att styra hur mycket bromskraft som ska återvinnas till batteriladdning när föraren släpper gaspedalen eller bromsar. Genom att använda paddlarna på ratten kan regenereringen ställas i fyra steg – från att bilen rullar fritt (motorväg) till att den bromsas in kraftigt (stadstrafik) på ett sätt som gör att bromspedalen nästan aldrig behöver användas. I auto-läget väljer bilen själv nivån baserat på data från vägmärken, navigator och bilens egen radar och kameror.
Ladda på 45 minuter.
Laddkontakten finns i främre kofångaren och bilen kan laddas med antingen växelström (AC) eller likström (DC). Laddas bilen med växelström på laddstolpe eller i laddbox används ombordladdaren på 11 kW och det tar då upp till ca tio timmar att ladda bilen fullt. Med snabbladdning från till exempel IONITY kan EQV ta emot upp till 110 kW likström och det betyder att den kan laddas från 10-80% på ca 45 minuter.
Genom att koppla bilen till Mercedes Me charge kan den som kör EQV få tillgång till automatisk betalning på fler än 300.000 laddplatser i Europa, inklusive IONITYs snabbladdare. I Sverige fungerar Mercedes me Charge på mer än 70 % av alla offentliga laddplatser.
Den EQ-anpassade navigationen i EQV planerar rutter utifrån var det är lämpligt att ladda och berättar i förväg hur mycket energi som kommer att finnas kvar, hur länge bilen kommer behöva laddas och vad energin kostar just där. Givetvis är laddningstiden med i beräkningen när navigationen räknar ut beräknad ankomsttid.
Navigationen är en del av Mercedes-Benz röststyrda och intelligenta infotainmentsystem MBUX som gör att du kan styra många av bilens funktioner med rösten. Säg till exempel bara ”Hej Mercedes, det är lite för kallt” så höjer bilen temperaturen.
En smart funktion är att EQV har så kallad förklimatisering. Du kan enkelt ange beräknad avresetid så att bilen har värms eller kyls till behaglig temperatur i förtid. Är bilen då inkopplad på laddström så används inget av batteriets kapacitet till detta.
Mycket säkerhetsfunktioner.
EQV kan fås med det mesta man kan önska sig i säkerhetsväg. Som standard har du Vägmärkesassistent som ser till att du inte missar en hastighetsbegränsning eller råkar köra in på en enkelriktad gata. Dödvinkelassistent som varnar för bilar i döda vinkeln och kurshållningsassistent. Du kan också få den med adaptiv farthållare DISTRONIC som med radar håller avståndet till framförvarande bil.
Mercedes-Benz EQV kostar från 865.400 kronor och berättigar till upp till 60.000 klimatbonus. Skatten är på bara 360 kr/år och den som laddar hemma kör för ca 4,50 kr per mil i energi*. Förmånsvärdet är på bara 6.711 kr per månad brutto. Det betyder att om du har 50 % marginalskatt så kostar det dig bara ca 3.356 kr/mån att ha en EQV som tjänstebil.
Läs mer om EQV här:*Beräknat på 2019 års genomsnittliga elpris på 1,50 kr/kWh inkl moms och skatter.