På Bergholms Transport i Stockholm är man Mercedes-Benz trogen och företagets samtliga 30-talet fordon har stjärna i fronten. Det gäller för såväl de tyngre lastbilarna som går på schakt-, kran-, och TMA-uppdrag, som för företagets bud- och distributionsfordon – 7 Mercedes-Benz Vitos och 14 Mercedes-Benz Sprinter.
Bergholms Transport startades i Stockholm för nästan fyrtio år sedan, 1982, av Jan Bergholm och då som enskild firma. Idag har man 45 anställda och familjeföretaget drivs av andra generationen Bergholm, med sonen Richard Bergholm som ansvarig för åkeriet.
– Vi började med Mercedes-Benz en gång i tiden och vi är fortfarande nöjda. Det är förstås en fördel att ha allt hos samma och det viktigaste är att service och verkstad fungerar väl. Och det gör den hos Mercedes.
– Vi kör bara Mercedes-Benz. Vi är trogna! säger Richard Bergholm och skrattar. Och han vet vad han talar om, för han började redan 1985 i firman.
Bergholm Transports 21 Mercedes-Benz transportbilar är i standardutförande och de används i verksamheten som bud- och distributionsbilar över hela Mälardalen.
– Det är mest pallgods och paket som transporteras i dem, säger Richard och fortsätter:
– Idag har vi 7 Mercedes-Benz Vito och de går som budbilar dygnet runt. I Viton kan vi lasta upp till sex kubikmeter och 950 kg, medan Sprintern har drygt dubbelt så stor lastkapacitet.
– Våra 14 Mercedes-Benz Sprinter går på de större distributionsuppdragen och några av våra dem är utrustade med bakgavellift också.
– Vi har flera fasta kunder och jobbar främst i Mälardalen, men vi kör även en del fjärrtransporter mellan Stockholm, Jönköping och Karlstad.
– Ibland över hela landet, faktiskt.
Richard berättar att företaget länge arbetat med att skapa en så bra och säker arbetsmiljö som möjligt, både när det gäller trafiksäkerhet och arbetsmiljö för chaufförerna och alla fordon i företaget är utrustade med gps och alkolås.
– Vi har en målsättning i företaget och det är att vi, genom vår långa erfarenhet, ska kunna hålla hög kvalitet och nära kontakt med våra kunder.
– I den målsättningen ingår också att vi ska kunna leverera gods åt våra kunder med minsta möjliga miljöpåverkan, på ett trafiksäkert och arbetsmiljösäkert sätt.
På Bergholms Transport följer man upp alla transporter för att vidareutveckla och förbättra. För de tyngre fordonen används FleetBoard – Mercedes-Benz intelligenta sammankoppling mellan fordon, verkstad, förare och kontor – men även transportbilskörningarna följs upp via det gps-baserade systemet MB Pro.
– Idag kan man få fram väldigt mycket uppgifter. Det är väldigt avancerat och vi försöker följa upp och göra ständiga förbättring. Vi tittar på körmönster och bränsleförbrukning bland annat.
– Vi har alkolås på alla bilar, det är ett policybeslut. Vissa av våra kunder krävde det och då tyckte vi det var bra att ha på alla bilar. Det är ett sätt att säkerställa kvalitet, miljö, säkerhet och leveranstider.
Bergholms har alla sina fordon på leasing med serviceavtal, vilket Richard Bergholm tycker är tryggt och smidigt. Den goda kontakten med verkstad och säljare på Upplands Motor gör att eventuella problem snabbt åtgärdas och driftsstoppen minimeras.
– Killarna på Upplands Motor skickar ut ett meddelande när det är dags för service och man får förslag på servicetider. Det är skönt att det sköts från verkstaden. Den servicen är värd mycket.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz transportbilar.