När Ingemar Larsson, eftermarknadsansvarig på NCC i Stockholm, skulle köpa in en ny servicebil hade han ett tydligt krav. Det skulle vara en transportbil med bra komfort och bra lastutrymme. Och det skulle vara ett miljövänligt fordon, en elbil. Efter att ha jämfört olika alternativ, valde man Mercedes-Benz eVito. Och innan bilen togs i bruk, blev den specialinredd och stripad hos Autokaross i Floby.
NCC har en ambition att söka miljövänliga alternativ för framtiden i sin verksamhet och när det var dags att skaffa en servicebil för de garanti- och serviceuppdrag som följer på olika byggen, så var Ingemar Larsson tydlig – det skulle vara en elbil. Det var hans krav.
– Jag är ansvarig för vår eftermarknad, det vill säga att åtgärda sådant som ligger inom vårt ansvarsområde efter ett bygge, berättar Ingemar och fortsätter: Det gäller för alla de olika uppdrag vi har på fastigheter, skolor och så vidare. Vi behövde en servicebil som kunde gå på de jobben och jag ville att det skulle vara en elbil.
– Självklart måste bilen leva upp till våra krav på räckvidd – det ska ju vara enkelt att ställa om till elbil.
Ingemar berättar att deras geografiska arbetsområde sträcker sig över hela Stockholmsområdet, från Hallstavik till Nynäshamn och när de stod inför valet av elbil, så handlade det också om vilken bil som kunde klara av de sträckorna utan att det blev problem med laddningen – även vintertid.
– Vi har även ansvar för skolbygge och underhåll i Södertälje och Järna, så det är ett ganska stort område.
– Vår fordonsavdelning tog fram ett antal alternativ och jämförde dem och resultatet blev att vi valde eVito från Mercedes-Benz.
– Jag är glad att det blev så. Vi är mycket nöjda med bilen och nu rullar eViton på fullt schema.
När den fabriksnya eViton anlände till Sverige strax innan jul, åkte den först till Autokaross i Floby, för att specialinredas. Skåpet fick en verkstadsinredning efter Ingemars och NCCs önskemål och även utsidan stripades upp.
– Det är klart att det ska synas när vi kommer i vår nya eVito. Vi vill ju visa att vi satsar framåt!
Autokaross i Floby producerar och monterar standardiserade påbyggnader på transportbilar. De har inriktat sig på låg egenvikt och miljövänliga materialval – två egenskaper som är viktigt att ha i åtanke när man inreder en elbil.
– Att inreda och stripa en transportbil är något vi gör löpande och det viktigaste är en bra dialog med kunden för bästa resultat, berättar Per Johansson på Autokaross i Floby.
– När det gäller att inreda en elbil, så får man ju tänka till lite extra på vikt och materialval när man inreder. Laddningsbatterierna väger och ligger under golvet i lastutrymmet, vilket gör att inredningen måste byggas utan att man påverkar batterierna.
– Även materialvalet är viktigt, eftersom det påverkar bilens vikt och kunden vill ju kunna utnyttja lastkapaciteten fullt ut.
– Det gäller ju även för eViton och att jobba med den är utvecklande i vårt arbete för en hållbar helhetslösning, säger Per.
NCCs eVito har rullat någon månad nu, och Ingemar berättar att de är väldigt nöjda med bilen.
– eViton är en transportbil med hög komfort och killarna som kör den är mycket nöjda, säger Ingemar Larsson, NCC.
– Det känns som om Mercedes-Benz lyckats med att ta fram en modern transportbil som möter framtidens klimatsmarta krav, utan att göra avkall på det man vill och behöver få ut av en transportbil, säger han och berättar att de nu utvärderar körsträcka och kapacitet.
– Det är klart att vi måste planera körschemat för eViton utifrån batterikapacitet, men än så länge har vi inte märkt att det på något sätt begränsar oss.
– Och det är ju ingen nackdel att planera körningarna väl, tillägger Ingemar och fortsätter:
– Vi laddar bilen under natten här vid kontoret, där vi dessutom är i färd med att sätta upp ett 30-tal laddstolpar. Vi tänker att personalens privatbilar också ska kunna laddas där och vi behöver ju också fler laddstolpar för framtidens transportbilar.
– Mercedes-Benz eVito är smidig och rymmer gott och väl det vi behöver. Nu rullar den på, det ser bra ut och det kan nog bli fler eVitos framöver, avslutar Ingemar.