Helelektrisk eVito som kylbil i fjällen. Kan det funka?
Om du frågar Kenth Hörling, som tillsammans med sin fru Marie driver ICA-butiken i Idre Fjäll, så går det alldeles utmärkt!
När Kenth, som tidigare jobbade på ICA supermarket i Vagnhärad, söder om Stockholm, fick frågan om att ta över ICA-butiken i Idre Fjäll ifjol skickade han ett sms till sin fru Marie och frågade om de skulle flytta till Idre. Det tog inte många minuter förrän svaret kom: ”Kör bara!”
– Vi kom ju upp till Idre och det nya jobbet i en minst sagt omtumlande tid. Butiken höll på att byggas om och vi var mitt i en pandemi.
– Men det har gått jättebra. Mer jobb än vad jag kanske trodde, men väldigt kul.
Kenth hade jobbat 13 år inom Ica och visste i hyfsat stor utsträckning vad de gav sig in på när det gällde att bli dagligvaruhandlare och även om det var en stor omställning att lämna hus och barn – som valde att stanna kvar med jobb och sambos i Trosa – för att på heltid leva och verka på fjället, så tycker de att allt fungerat bra.
Och det blev verkligen en start i rasande tempo, där onlinehandeln för den 450 kvadratmeter stora butiken sköt i höjden och Kenth och Marie har sedan starten haft många dagliga matleveranser ut till fjällets gäster.
– I vintras körde vi med Idre Fjälls bilar, men vi insåg ganska snabbt att vi behövde en kylbil för att köra ut varorna.
Kenth fick klartecken från Stiftelsen Idre Fjälls VD Andreas Starenhed att gå vidare i kylbilsfrågan och eftersom Idre Fjäll har Mercedes-Benz i hela sin fordonsflotta, blev det naturligt att kontakta dem för att diskutera en bra lösning.
– Det blev en alldeles ny Mercedes-Benz eVito med ett specialbyggt skåp. Det är byggt som ett helt kylrum och är faktiskt jättesnyggt. Och den stripade utsidan blev också jättesnygg.
– När vi laddar eViton i laddstolpen, så laddar vi också kylskåpets batterier med 220 volt och det funkar jättebra. Kylskåpet håller 6 grader och både bil och skåp laddas när bilen står parkerad över natten.
– Det blir ganska många körningar även om det inte är så långa sträckor och laddningen räcker gott och väl till både körning och kylning. Det ska bli ganska intressant att se om körmönstret förändras under vintern och i så fall på vilket vis.
Kenth berättar att ”Mat på väg”-leveranserna minskade lite under sommaren, men räknar med en rejäl uppgång under hösten och vintern.
Den nya eViton har köpts in av Stiftelsen Idre Fjäll med leasing- och serviceavtal. Det innebär, menar Kenth, att de har full koll på kostnader varje månad och att bilen alltid är i toppform. Han tycker att samarbetet med att utforma bilen efter hans och Maries önskemål tillsammans med Mercedes-Benz återförsäljare – Landrin Bil i Lund – gick smidigt.
– Det har gått mycket bra, säger Kenth och fortsätter:
– Det var ju lite spännande, eftersom det är den första bilen i sitt slag. Men vi är verkligen nöjda med hur det blev.
– Att köra eldrivet är framtiden. Liksom att utveckla onlinehandeln. Det finns inget som tyder på att onlineförsäljningen kommer att avta och jag tror fler och fler kommer att välja det.
– Så man kan väl sammanfatta, säger Kenth och utbrister:
– Nu kör vi! Eldrivet!