Gå vidare till innehåll

TMA-bilar för B-körkort på Sprinterchassi.

Behovet av TMA-bilar för att öka säkerheten för de som jobbar på och längs vägar ökar ständigt. En nyhet på marknaden är lätta TMA-bilar som byggs på Sprinter-chassin. Något som både sänker kostnaderna och gör det lättare att hitta personal då det vare sig krävs C-körkort eller YKB.

Olof Gjöthlén på Vicky Teknik visar den egna ljusskylten med styrning från en surfplatta..
Olof Gjöthlén på Vicky Teknik visar den egna ljusskylten med styrning från en surfplatta.

Skyddande TMA-bilar med sina ljusskyltar och stora krockkuddar blir en allt vanligare syn på vägarna. I vanliga fall är dessa byggda på tunga lastbilar vilket både ger en stor investering och höga driftskostnader. Men faktum är att det numera även finns TMA-bilar som är lätta lastbilar och alltså får köras på B-körkort.

Så länge man inte jobbar på det statliga vägnätet, på skyddsvägar eller där hastighetsbegränsningen är över 70 km/tim så är det möjligt att köra med en lätt lastbil.

Ett av företagen som börjat med fordonstypen är Road Rental. Företaget arbetar med alla sorters trafikanordningar i samband med arbeten. För två år sedan beställde man sin första City-TMA som man kallar biltypen. Nu han man fått sin andra och båda bilarna är ute på jobb så gott som varje dag.

– Fördelarna är många, säger Oskar Augustsson som är platschef på Road Rental i Örebro.

– Alla kostnader sänks, det är lättare att hitta personal och bilarna tar mindre plats på vägen eller gatan.

De nya lätta TMA-bilarna används i huvudsak i tätorter och gör att även personal som annars fått arbeta oskyddat nu kan få samma typ av skydd som de som arbetar längs de statliga vägarna.

De flesta lätta TMA-bilar som byggts hittills har varit baserade på Sprinter från Mercedes-Benz. Oftast chassin men det har även förekommit att man byggt på en skåpbil.

– Sprinter är ju lite av en branschstandard i segmentet, säger Oskar.

– Hög komfort, smarta tekniska lösningar och byggda för professionell användning.

Road Rentals bilar har liksom de flesta andra av typen byggts av Vicky Teknik utanför Stockholm. På de bilar som byggs på chassin har man ibland monterat ett flak som försetts med skåp framtill. I skåpet ryms verktyg, mobila farthinder och annat. Vissa bilar har istället fått ett komplett skåp.
Längst bak sitter den nedfällbara krockkudden och en den svenskutvecklade MidiSign ljusskylten. Skylten består av två delar. En uppfällbar vägvisare med pilar och en grafisk del som kan förses med många olika texter och symboler.

– Allt styrs trådlöst från en surfplatta där vi lagt in alla de skyltar och budskap som kan behövas. Föraren kan stå bakom bilen och ändra budskapen och direkt se så att allt ser rätt ut.

Så nu kan både trafikanter och arbetare leva säkrare och i trygghet om att alla vet vad som gäller. Även i städer.

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

25 november, 2021 / Nyheter
25 november, 2021 / Transportbilar
15 november, 2021 / Nyheter
11 november, 2021 / Road Stories

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till våra nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Personbilar
Nyhetsbrev Transportbilar
Nyhetsbrev Lastbilar


Ansvariga utgivare:
Bengt-Ove Andersson
Lastbilar
Lalenya Tedfors
Transportbilar
Jennie Thelin
Personbilar
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige