Gå vidare till innehåll

Pengar att hämta för dig som kör elektrisk transportbil.

Allt fler vill köra elektriskt – även i yrkestrafiken. Mindre buller, mindre klimatpåverkan, inga lokala avgaser och skön körning. Men vad gäller för ekonomin? Vi  har rett ut begreppen.

Än så länge är en eldriven transportbil dyrare i inköp än motsvarande bil med förbränningsmotor. Men sett över hela livscykeln kan det ändå bli en mycket lönsam affär. Dels för att priserna på diesel skjutit i höjden, dels för att allt fler kunder ställer miljökrav också på godstransporterna. Dessutom förutspår tankesmedjan ”2030-sekretariatet” att fler och fler städer inför miljözoner där vanliga dieselfordon inte får köra. Samt att distribution vissa tider på dygnet bara får ske med eldrift eller andra särskilt tysta fordon.

Upp till 70 000 kronor i klimatbonus.

Transportbilar upp till 3.5 ton omfattas av samma bonus-malus-skatt som personbilarna. Det betyder att den som köper en lätt lastbil som helt drivs på el kan få upp till 70 000 kronor i stöd, som betalas ut sex månader efter inköpet förutsatt att man fortfarande har fordonet.

Fordon som går på ren el betalar idag även den allra lägsta fordonsskatten – 360 kronor om året.

Den som väljer en fossildriven transportbil betalar i stället ofta 20 000 – 40 000 i skatt om året de första tre åren, då skatten baseras på utsläppsvärden*. För en transportbil i stadstrafik som går 3 000 mil om året kan alltså skillnaden röra sig om 10 kronor per mil bara i fordonsskatt.

Till detta kommer den lägre energikostnaden. Jämför du en bränsleeffektiv Sprinter 211 som i stadskörning drar ca en liter milen med en eSprinter som drar ca 4 kWh/milen så är den eldrivna bilen 40 – 70 % billigare i energi, beroende på var du laddar.

Dessutom tillkommer ingen kostnad för AdBlue och service är både enklare och billigare.

Med allt taget i beaktande så kan en eldriven transportbil alltså vara upp emot 25 kronor billigare per mil att köra än motsvarande fossildriven transportbil. För en bil som körs 3000 mil om året rör det sig alltså om belopp som närmar sig 75 000 kronor varje år!

Summa summarum: Den som väljer att ställa om till eldrift och förnybart har pengar att hämta!

Har du inte provkört en eldriven transportbil ännu? På eComExpo i Arlanda stad den 6-7 april hittar du hela Mercedes-Benz eldrivna transportbilsprogram för provkörning. Personal från Bilia finns på plats för att svara på frågor och hjälpa till
https://www.ecomexpo.se/provkorning/

 

* Den som väljer en fossildriven lätt lastbil betalar en malusskatt på 107 kronor per gram och kilometer utöver de första 90, och 132 kr/g/km för den del av utsläppen som är över 130 gram. För dieselfordon multipliceras antalet gram per km med 13,52 i bränsletillägg. Dessutom beläggs dieselfordonen man med miljötillägg på 250 kronor per år. Komplicerat? Transportstyrelsen har en enkel kalkylator där du skriver in bilens utsläpp och drivmedel och så får du fram den årliga skatten.

 

Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

21 november, 2022 / Road Stories
11 november, 2022 / Road Stories
21 oktober, 2022 / Road Stories
3 oktober, 2022 / Campingbil

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till vår nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Transportbilar


Ansvariga utgivare:
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige