Kranföretaget Jinert växer så det knakar. Från drygt 100 till över 300 anställda på några år. Företagets enorma kranar är nästan alltid tysktillverkade och syns ofta där det byggs vindkraft. Men allt är inte kranar – här finns också en stor vagnpark av transportbilar för olika ändamål. Och även här är det tyskt som gäller – Mercedes-Benz för att vara exakt.
– I vår bransch tar man inga chanser, säger Tomas Rodin på Jinert.
– Jobbar man med att lyfta tunga saker till höga höjder så lär man sig snabbt att det inte finns några genvägar. Varenda detalj måste vara av högsta tänkbara kvalitet.
Jinert har några av landets allra största kranar. Kranar som är så stora att när de ska flyttas med alla delar så krävs det upp emot 60 lastbilar med trailer. Men runtomkring allt det tunga finns ett noga uträknat maskineri med logistik och planering. Och här är det Mercedes-Benz transportbilar för hela slanten.
– Vi har alla olika modeller från Mercedes från Citan till Sprinter och vi köper inget annat, säger Tomas.
– Vi har väl ett 10-tal av varje och det blir fler och fler hela tiden när vi växer.
Minst är Citan som mobilkransförarna har för att ta sig till och från sina fordon, med plats för lite verktyg och annat smått.
– Citan ger oss låga kostnader men ändå allt det utrymme som krävs. Och så är det service på samma ställen som alla de andra bilarna. Snart får vi de första exemplaren av den nya modellen och den känns riktigt fin!
I mellanklassen finns Vito som ofta används av arbetsledare och de som planerar. Men även en del tekniker.
– Det är inte bara att komma ut med en kran till en plats. Det ska rekas och planeras och ofta behövs det speciell utrustning som tar plats. Vito är perfekt för den här personalen. I och med att vi ofta är långt ute på landet och jobbar så är det också viktigt att det är bilar med komfort för långa resor.
– De är också med som extra följebilar när vi kör tunga transporter.
De tyngsta transportbilarna är Mercedes-Benz Sprinter. De används av tekniker med olika specialiteter men också av Jinerts egna Vägtransportledare. Men då är bilarna på grund av lagkrav helgula.
– Vi har nyss beställt ett antal extra stora Sprinter med dubbla bakhjul. De kommer att ersätta våra rullande verkstäder som åker ut på plats för att reparera och göra service. Här kommer att finnas alla verktyg som behövs för de reparationer som går att göra i fält.
– När vi får dessa så är vi nog 100 % Mercedes-Benz när det gäller transportbilar. Det är skönt på många sätt – inte minst när det gäller service. Vi finns ju på 18 platser runt om i landet och med Mercedes så känns varenda verkstad som hemmaplan.