Gå vidare till innehåll

Första eldrivna rörinspektionsbilen rullar i Järfälla.

Vad som kan vara en av världens första eldrivna rörinspektionsbilar rullar nu i Järfälla. Det är Foria som på uppdrag av Järfälla kommun kör en Mercedes-Benz eSprinter som byggts om för ändamålet av Vretmaskin i Stockholm.

Att inspektera rör med kameror är en mycket viktig syssla för landets kommuner. Läckage ur vattenledningar och avloppsrör kostar miljardbelopp varje år och att hitta problemen i tid sparar mycket pengar. Nu görs det för första gången från en eldriven transportbil.

– Våra operatörer kör till en startplats och där släpper den in det vi kallar ”traktorer” i rören. Det är som små robotar med hjul och kameror som jobbar sig in och avbildar allt de ser. 

Det säger Daniel Byström som ansvarar för Forias rörinspektionsbilar i norra Stockholm.

Operatörerna sitter i bussen hela dagarna och har den som sin arbetsplats. Därför är de väl försedda med riktigt bra skrivbordsstolar, kaffemaskin, micro och kylskåp.

Den eSprinter som Foria nu kör för Järfälla kommun är den första eldrivna rörinspektionsbilen som byggts av leverantören Vretmaskin. Ett företag som också råkar ha sitt säte i just Järfälla.

– Den har samma mått och samma hytt som vanliga Sprinter från Mercedes-Benz, så det är ingen skillnad för oss när vi bygger, säger Fred Knaust från Vretmaskin.

– Vi är totalt inkörda på Mercedes-Benz och ungefär 90 % av våra kunder väljer Sprinter.

eSprintern i Järfälla har en räckvidd på ca 15 mil och det räcker med marginal för uppdragen den är avsedd för. Bilens system för rörinspektion drivs av ett eget elsystem och påverkar inte räckvidden.

– Vi har för det mesta mer än halv laddning kvar när bilen rullar in efter dagens pass, säger Daniel Byström.

Tyst, skönt och miljösmart.

Att köra eSprintern är tyst och lugnt, berättar Daniel.

– Det blir en helt annan känsla när du kör utan att det är en motor som varvar. Du blir lugnare. Och det känns bra när man kör på gångstigar och annat att veta att man inte släpper ut några avgaser alls.

Miljöaspekten är givetvis också viktig och till skillnad från vad många tror så är totalkostnaden för en eldriven bil inte högre om man tar med allt i beräkningen.

– Du har lägre energikostnad, 10.000-tals kronor lägre skatt och mycket billigare service.

– Men du har en högre investering. Jag hoppas att fler offentliga upphandlingar börjar ställa krav på eldrift –  nu när möjligheten finns.

Här kan du läsa mer om Vretmaskins rörinspektionsbilar.

Läs mer här:
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

6 september, 2022 / Campingbil
2 september, 2022 / Campingbil
17 augusti, 2022 / Road Stories
14 juni, 2022 / Road Stories

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till vår nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Transportbilar


Ansvariga utgivare:
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige