Gå vidare till innehåll

Mercedes-Benz satsar stort på husbilar i alla storlekar.

Som ett av få bilmärken satsar Mercedes-Benz stort på husbilsmarknaden i eget namn. Dels genom samarbeten med husbilsbyggare, dels genom helt egna fordon som campingbilen Marco Polo. På Husvagn & Husbil på ELMIA i veckan visar man bland annat ett naket chassi där besökarna kan se vad som skiljer Mercedes-baserade husbilar från andra.

– Husbilar har av tradition handlat mer om ”huset” än om ”bilen”. Men i takt med att husbilsköparna blir allt kunnigare så ökar kraven på att själva bilen ska vara lika bra som påbyggnaden. Det säger Gabriele Feufel som är försäljningsansvarig för transportbilar på Mercedes-Benz Sverige.

Trenden att köpare vill satsa mer på körkomfort, säkerhet och hög teknisk nivå är tydlig, menar man hos Mercedes-Benz som nu satsar stort på segmentet.

– Jag tror att människor börjar tänka att ”om jag nu investerar så här mycket pengar i en husbil så är det kanske smart att lägga en del tankemöda på vilket chassi jag väljer.”

– Man kan till exempel få alla våra tekniska innovationer även i de bilar som ska bli husbilar, säger Gabriele Feufel.

– Allt från sidvindsassistent till trötthetsvarnare och vår röststyrda infotainment MBUX. Vi har till och med tagit fram lösningar som gör att många av bodelens funktioner kan kontrolleras av bilens system.

Både plåtis och integrerade husbilar.

Mercedes-Benz Sprinter har länge vart en favorit bland de husbilsbyggare som byggt så kallade ”plåtisar” (husbilar byggda på skåpbilar) eller som bakhjulsdrivna husbilar med ramchassi.

Men för några år sedan lanserades Sprinter även med framhjulsdrift, något som gjorde den till ett alternativ för fler husbilsbyggare. Framhjulsdrift gör att bilen kan säljas som så kallad ”tractor head” som gör den perfekt för ändamålet.

Ett ”tractor head” är enkelt uttryckt en bil som skurits av bakom förarstolen men som har alla kopplingar, elektronik etc anslutet för en komplett bil. Påbyggaren bygger på en så lång eller kort bodel som denne önskar och placerar bakaxeln efter detta. De husbilar som byggs på Mercedes-Benz på detta sätt har alltså samma funktioner och garantier som vanliga Sprinter.

– Vi har ett naket chassi på ELMIA där besökare kan se alla de funktioner och system som är gemensamma för alla Sprinter-byggda husbilar, fortsätter Gabriele.

Marco Polo, Österlen

Mercedes-Benz är också ett av få bilmärken som faktiskt säljer en husbil i eget namn. Den kompakta V-Klass Marco Polo med uppfällbart tak kommer även den att visas på mässan. Marco Polo har varit en storsäljare i Europa i många år och nu börjar den bli alltmer populär i Sverige.

– Vi kallar den campingbil. Den har allt som gör att den går att bo och arbeta i men är samtidigt tillräckligt smidig och bränslesnål för att kunna ha som vardagsbil. Det är en kombination som fler och fler i Sverige ser fördelarna med.

Läs mer här om Mercedes-Benz Husbilar:
Vill du få liknande artiklar direkt till din email i framtiden?
Prenumerera här

Läs mer

15 augusti, 2024 / Transportbilar
10 april, 2024 / Nyheter
7 december, 2023 / Transportbilar

Välkommen till Mercedes-Benz Sveriges nyhetsblogg!


Här kan du hitta berättelser och nyheter från oss på Mercedes-Benz Sverige AB.
Företag som valt intressanta lösningar.
Människorna bakom allt.
Bilar som är annorlunda.
Bilar som är nya.
Erbjudanden och förstahandsinformation om spännande evenemang!

Har du egna idéer om saker vi ska skriva om?
Maila oss gärna på mercedes-benz@genberg.se

Vill du vara säker på att inte missa några nyheter?
Anmäl dig till vår nyhetsbrev:
Nyhetsbrev Transportbilar


Ansvariga utgivare:
Mercedes-Benz Nyheter

Mercedes-Benz Sverige