Idag presenteras nya generationen eSprinter från Mercedes-Benz. Den nya versionen av den eldrivna transportbilen får koboltfria batterier på upp till 113 kWh och en räckvidd på upp till 40 mil vid blandad körning – vid stadskörning upp till hela 50 mil. Bilen är byggd i moduler vilket betyder att även chassin för påbyggnad nu kan fås med eldrift.
Nya eSprinter blir ett stort steg framåt när det gäller eldrivna transportbilar. Med det största batteriet på 113 kWh får den en räckvidd på upp till ca 40 mil enligt WLTP. Vid stadskörning blir räckvidden ca 50 mil.
Men nya eSprinter handlar om mer än bara räckvidd. Hela bilen är uppbyggd på ett modulkoncept i tre delar vilket gör att den går att bygga i otaliga konfigurationer på samma sätt som Sprinter med förbränningsmotor.
Frontmodulen med hytten innehåller alla högspänningskomponenter utom batteri och motor. Samma front kan användas med alla batterier och hjulbaser.
Batterimodulen är monterad under chassit mellan axlarna vilket ger en låg tyngdpunkt och bättre väghållning. Slutligen är den tredje delen av modulsystemet bakaxeln, med sin integrerade motor.
Drivlinan
Alla nya eSprinter har motorn monterad direkt på bakaxeln. Motorn som bara väger 130 kg kan fås med 100 kW (130 hk) eller 150 kW (195 hk) maxeffekt och ett vridmoment på upp till 400 Nm. Placeringen gör det enkelt att bygga bilen med olika hjulbaser och även som naket chassi för till exempel husbilsbyggare. eSprinter går att få med upp till 4,25 tons totalvikt och med en släpvagnsvikt på upp till 2,000 kg.
Tre olika batteristorlekar finns att välja mellan: 56, 81 eller 113 kW – alla är av litium/järnfosfat (LFP) vilket betyder att de är helt fria från kobolt och nickel.
Laddning med AC kan ske med upp till 11 kW och DC-laddning med upp till 115 kW.
Uppkopplad
Nya eSprinter har samma version av Mercedes-Benz digitala, röststyrda infotainmentsystem MBUX som märkets nya personbilar. Det innebär bland annat navigation som tar hänsyn till vilken sträcka som förbrukar minst energi. Samt vilken ladd-strategi som snabbast tar bilen till målet. Laddningen kan betalas automatiskt genom fordonsportalen Mercedes me. Här kan man också låsa/låsa upp bilen via mobilen och följa var den befinner sig.
Lansering i Europa sker under senare delen av året och de första bilarna beräknas komma till Sverige vid nästa årsskifte.