Det märks direkt att det är en Mercedes jag kliver in i
- Komforten
- Motorstyrkan
- Kvaliteten
Att bilen är fyrhjulsdriven blir en ren bonus.
Det var länge sedan jag körde en så bekväm och kvick transportbil som Mercedes nya Vito. Och det är inte bara tack vare de skålade ”sportstolarna” – i praktiken gör skålningen det lite svårt att kliva i och ur, jag fastnar på skarven.
Komforten sitter i Mercedes gener och här betyder det bra ergonomi och bra ljudisolering i kupén. Dieselmotorn på drygt två liter och 190 hästkrafter är väldigt pigg. Fyrhjulsdriften ger förstås den effekten också.
Mercedes och också lyckats två till styrningen så att även den svarar bra och är följsam, inte alls trög eller tung som det ibland kan bli med fyrhjulsdrift och tung bil.
Du sitter lite lägre i Vito jämfört med många andra transportbilar. Det plockar bort lastbils/buss-känslan och förstärker intrycket av att det här är en personbil.
Jag gillar också designen – speciellt fronten – som Mercedes tuffat till lite. Även här flirtar transportbilsdivisionen med personbilarna med en rejäl front och maffig motorhuv.
Lastutrymmet störs en aning om de instickande hjulhusen men är i övrigt fyrkantigt och stilrent. Skåpet ligger också relativt lågt.
Varning för samarbeten
Men det är klart att allt det här kostar. Grundpriset tickar iväg till en bit över 400 000 kronor inklusive moms. Och här måste Mercedes fylla varumärket med bra service och bra stöd till de företag som köper bilen. En gren som Mercedes brukar vara bra på men som också i framtiden kommer att vara direkt avgörande.
Jag ser hellre att Mercedes förstärker sitt eget varumärke med bilar som Vito än hamnar i olika samarbeten med andra som i grunden betyder att de försöker sälja sämre bilar till ett för högt pris. Jo, det finns såna exempel genom åren.
Det är lite sorgligt att lämna tillbaka Vito efter testperioden. För det här är en bil som det är väldigt lätt att trivas med under långa arbetsdagar.