Nu rullar landets första eldrivna brandbil –Mercedes-Benz eVito – på kraftverket Ringhals AB strax utanför Varberg. Ett första steg mot målet att alla fordon i företaget ska vara eldrivna 2026.
– Ringhals AB ingår i koncernen Vattenfall och där har man fattat ett beslut om att alla bilar i verksamheten ska drivas fossilfritt 2030, säger Mats Landén, fordonsansvarig på Ringhals.
Mats berättar att han noga jämförde olika alternativ inför köpet av ny räddningsbil. Valet föll på Mercedes-Benz eVito och bilen köptes av Hedin Bil i Varberg.
– Min uppdragsgivare vill gärna ha en Vito. Men jag jämförde olika alternativ ändå och tyckte att vi fick mer för pengarna hos Mercedes-Benz.
– eViton var mest prisvärd.
Ringhals Mercedes-Benz eVito kommer att fungera som räddningsbefälets mobila lednings- och arbetsplats inne på området och den har utrustats och anpassats helt efter alla krav och behov från både räddningstjänst och kärnkraftverkets säkerhetsföreskrifter. I bilen finns utrustning för att mäta radioaktivitet eller gas, skyddsutrustning och även utrustning för att snabbt kunna spärra av ett område.
– Vi har en egen brandstation på Ringhalsområdet och där har vi ett avtal med Falck, som har den utförande delen av räddningsverksamheten, berättar Mats och fortsätter:
– Vårt område är så stort att det kräver en bil för att kunna ha överblick.
När en avvikelse rapporteras inne på Ringhalsområdet måste vakthavande räddningsbefäl snabbt kunna leda och fördela arbetet på plats. Därför har eViton också utrustats med infällda spotlights, utdragbara kartlådor, arbetsbord och en whiteboard. Den nya eViton kommer också att användas för tillsynen av verksamheten och anläggningen, något som sker mestadels dagtid.
– Givetvis har vi räddningspersonal och insatsbefäl dygnet runt, på jour. Men oftast laddas bilen under natten vid den laddningsstolpe vi satt upp i räddningsbilens egen zon, berättar Mats, som tillägger att eViton laddas med 380 V.
– Eftersom man måste vara försiktig med bilens egna batterier när man bygger om, så har ett separat batterisystem för blåljus, sirener och en avancerad kommunikationscentral också satts in i eViton, berättar Mats Landén.
Ringhals nya eVito-brandbil är mycket specialutrustad och det är SVOP AB i Trollhättan som gjort den omfattande ombyggnaden och specialinredningen.
– Det har kostat nästan lika mycket som bilen, säger Mats, skrattar och konstaterar att när man släpper lös specialintresserade brandmän att inreda en bil, kan det lätt bli som det blir med barn i en godisaffär.
– Men vi är mycket nöjda med eViton och vi kan konstatera att vi kan köra upp till 15 mil på en laddning, vilket mycket gott och väl täcker vårt behov.