Ågesta Transport I Stockholm sköter leveranser åt DHL i Södra Stockholm. Sedan i våras använder man eldrivna eSprinter på paketslingor på Södermalm. En omställning som gått över förväntan.
– Vi drev tidigare ett bolag som hette Budcompaniett som fick de tre första eVito som såldes i Sverige, så vi hade en del erfarenhet av elbilar i stadstrafik. Det säger Peter Bergsten som är fordonsansvarig på Ågesta Transport.
Företaget kör nästan bara Mercedes-Benz och har ett 30-tal tunga lastbilar och lika många Sprinter. Varav nu alltså tre är eldrivna.
eSprinter har en räckvidd på ca 15 mil på en laddning. Något som med god marginal täcker behoven.
– Vi laddar faktiskt bara varannan natt, säger Peter.
– Det handlar ju om att använda rätt bil på rätt körning, och en hel dags körning på Söder blir inte så många mil. Det är klart att man hade kunnat ha större batteri men då hade man fått mindre lastförmåga och högre pris. Detta är perfekt för oss och exakt vad vi behöver.
Bilen laddas än så länge på företagets eget garage med en vanlig laddbox. I väntan på att DHL ska skapa en egen laddinfrastruktur på sin terminal.
– Det går mer än bra, säger Peter.
Ekonomi och miljö.
Att välja eSprinter i verksamheten var både en fråga om miljö och ekonomi.
– Att kunna välja en bil som är en fördel både för miljön och ekonomin gör ju att beslutet inte blir så svårt, säger Peter.
– Det är ju en låg energikostnad på de här bilarna. Man ska också tänka på att de ju slutar dra ström så snart de står stilla. Tät trafik som står stilla gör inte av med någon energi.
– En annan sak är att det nästan inte är någon service. Det är ju i stort sett bara bromsarna som ska kollas. Kolla här i vårt garage – det är rent på ett sätt som du aldrig får det med en bil med förbränningsmotor!
Peter har själv kört bilarna en del och berättar att de är populära bland chaufförerna.
– De får ett helt annat bemötande när de glider fram, och det blir en lugnare och tystare arbetsdag för dem.
En intressant sak menar Peter är att förarna börjar tävla med sig själva om att köra snålt.
– Det är lite som att man vill ha mer och mer batteri kvar efter en arbetsdag. Och det går snabbt att bli bättre. Efter en vecka har man lärt sig jobba med bromskraftåtervinningen och då märker man direkt hur mycket längre man kommer.
Att det blir fler eldrivna bilar för Ågesta Transport är självklart för Peter.
– Det känns tokigt att köra något annat i stadstrafik måste jag säga. I synnerhet för oss som kör massor av stopp. Nu när lösningarna finns är det ju bara att använda dem.