I Hisings Backa, på Bäckebols Åkeri och åkeriet TGM AB, är man igång med omställningen från fossila transportbilar till eltransportbilar. Två nya Mercedes-Benz eSprinter rullar redan för fullt i de båda åkeriernas verksamhet och fler ska det bli.
Bäckebols Åkeri och TGM AB i Hisings Backa är underleverantörer till DB Schenker och Roger Nilsson har arbetat i familjeföretaget TGM AB sedan mitten av 1970-talet. När sedan TGM AB, tillsammans med DB Schenker och en tredje part, köpte upp åkeriet Bäckebols Åkeri 1993, började han arbeta som VD för båda företagen.
– Vi kör vad vi brukar kalla kollektiv godstrafik, det vill säga korta, men fullastade sträckor. Man kan säga att vi delat upp Göteborgsområdet i tårtbitar, där den ena tårthalvan hanteras av Bäckebols och den andra av TGM, säger Roger.
Nu har företagets första två Mercedes-Benz eSprinter införlivats i verksamheten och det är, menar Roger, en naturlig följd av ett långt och medvetet miljöarbete, där just eSprinter blev det självklara valet.
– Det fanns inget annat alternativ, säger han och fortsätter:
– Vi har jobbat aktivt med miljöfrågor i många år och har sagt att vi vill skapa en ”grön zon” i Göteborg. Vi hade första elbilen i företaget 1993 och vi har kört elhybrider under flera år när det gällt de större lastbilarna i företagen. Vi var också med och testade, tillsammans med Mercedes-Benz, att köra Sprinter med 100% HVO för ett antal år sedan. När nu nya eSprintern kom, så kändes det som ett riktigt val.
– För att allt skulle gå rätt och riktigt till, så jämförde vi och testade några olika märken, men eSprintern har längre räckvidd och blir mer ekonomisk.
– Vi gillar Mercedes-Benz Sprinter generellt för den höga komforten och goda säkerheten och har idag drygt 60 Sprinter i våra två företag. Med eSprinter har vi medvetet påbörjat en omställning för den ”gröna zonen” i vårt uppdragsområde.
– En viktig faktor är också att vi har ett mycket bra samarbete med Mercedes-Benz återförsäljare Hedins Bil i Hisings Backa.
Idag laddas de båda eSprintrarna över natten vid åkeriernas egna laddstolpar, för att sedan gå i verksamheten under hela dagarna. Roger berättar att chaufförerna av de nya eSprintrarna är mycket nöjda och han har själv också provat att köra dem.
– Körkomforten är den stora skillnaden när man kör elbil. Det är tyst i hytten och lite mindre vibrationer. Lugnare, helt enkelt.
– Annars är det ingen större skillnad, förutom att jag är hundra procent säker på att körbeteendet påverkar räckvidden. Som med alla bilar så tar det en stund att lära sig köra energisnålt. Lär du dig köra en elbil på rätt sätt, så kan du öka räckvidden.
– Det är så bra, det är så fantastiskt att köra elbil. Bra för miljön och bullernivåerna sjunker, både för förare och omgivning.
– Man får komma ihåg att bilen är tyst och köra planerat så att omgivningen uppfattar att man kommer. Jag minns att vi på vår allra första elbil 1992 satte en bjällra, så att det skulle höras när vi kom, säger Roger och skrattar.
Att ställa om till eldrivna transportbilar är också en ekonomisk fråga och Roger menar att omställningen skall ses över lite längre tid och att man får räkna på både hårda och mjuka värden.
– Jag har räknat på allt! Bränsle, skatter, servicen…och har kommit fram till att det lönar sig att köra eSprinter och vi kommer att successivt köpa fler.
– Dessutom måste man aktivt bidra till miljö- och klimatarbetet.
Foto: Therese Björkbacke