Taxi Klövsjö-Vemdalen satsar på eldrift. På kort tid har man köpt in inte mindre än två eldrivna, 8-sitsiga taxibilar för de dagliga uppdragen i fjällen. ”Vi laddar bilarna hemma och milkostnaden ligger ungefär på 3,50 kronor per mil”
– Jag är mycket nöjd. Hade det funnits 8-sitsiga elbilar innan, så hade jag köpt tidigare, säger Johnny Sahlén, som äger och driver taxibolaget i Vemdalen.
– Vi har haft fyra bilar fram till sensommaren i år, då vi köpte en eldriven Mercedes-EQV från Jemtbil i Östersund. När vi utvärderade den efter att ha kört ett par månader, visade det sig att den var så kostnadseffektiv och bra, att vi nu köpt in ännu en eldriven bil – eVito Tourer – i verksamheten.
– Det är framför allt bränslekostnaden som varit den stora skillnaden. Vi laddar bilarna hemma och då har kostnaden legat ungefär på 3,50 per mil, vilket ju känns jättebra. Dessutom sparar vi tiotusentals kronor i fordonsskatt varje år på att köra eldrivet.
Att det blev just bilar från Mercedes-Benz var inte ett speciellt svårt beslut för Johnny. Sedan tidigare har han två Vito Tourer i verksamheten och har varit väldigt nöjd med Mercedes-Benz både vad gäller service och ekonomi. Därför var det till Jemtbil i Östersund han vände sig när det var dags utöka och dessutom börja ställa om till eldrivet.
– Vi kör dagligen färdtjänst och skoltransporter och vår uppdragsgivare på dessa resor har krav på fossilfritt. Det, tillsammans med bränslepriserna, har varit det främsta skälet för oss att ställa om till eldrivet. Men också det faktum att Mercedes-Benz presenterat en elbil som fungerar för taxi och med tillräckligt många säten för skoltransporterna.
– Hade det funnits innan, så hade jag köpt in tidigare.
Taxi Klövsjö-Vemdalens EQV och eVito Tourer är standardutrustade, förutom att de har fått taxameter monterade och varningsskyltar för skoltransporterna.
EQVn har blivit ordentligt utvärderad av Johnny under hösten när det gäller laddningen, även om han tror att det kanske kan ändras något lite under den kallaste delen av vintern.
– Vi har en egen laddbox hemma där vi kan ladda med 11 kwh, berättar han och fortsätter:
– Hittills har laddningen räckt väldigt bra till de standardkörningar vi har dagtid. Jag vet ganska väl hur mycket vi kör och kan planera resorna, då vi kör färdtjänst och skoltransporter.
– Vi laddar bilarna nattetid, där bilarna står hela natten förutom de gånger då vi får in någon extrakörning.
– Man talar ju ibland om hur kylan påverkar elbilarnas räckvidd, men vi har redan nu 6-7 minusgrader och jag märker ingen som helst skillnad än så länge i räckvidd.
– Jag kör ungefär 500 mil i månaden med dem. På EQVn kör jag ungefär 30 mil på varje laddning. På eViton har vi inte riktigt hunnit utvärdera räckvidden än.
Johnny är nöjd med sina eldrivna taxi-vans från Mercedes-Benz. Det enda som förvånat honom var att det är lite vägljud i dem. Han trodde de skulle vara nästan helt tysta.
– Jag trodde kanske att de skulle vara ännu tystare… men det beror kanske på att de Mercedes-Benz jag haft i verksamheten redan är ovanligt tysta redan för att vara dieseldrivna.
– Det är ju så med Mercedes-Benz, avslutar Johnny och skrattar.
foto: Sandra Lee Pettersson