Nya Mercedes-Benz eSprinter, som premiärvisas i början av februari, får en rejäl räckvidd. Ett förserieexemplar kördes nyligen 47,5 mil på en laddning. Bilen kördes från Stuttgart till Münchens flygplats tur och retur och vid resans slut fanns det energi kvar för ytterligare 2 mils körning.
För att testet skulle spegla verkliga förhållanden skedde det just i vanlig trafik med både stadstrafik, landsväg och motorvägskörning. Sträckan har också en allt annat än förlåtande topografi med 575 meters nivåskillnad mellan högsta (785 m ö h) och lägsta (210 m ö h) punkt.
Bilen som användes var en extra lång version med förhöjt tak. En inspektör från kontrollorganet TüV åkte med under hela resan och bekräftade en energiförbrukning på 21,9 kWh 100 km (2,19 kWh/mil).
Nya eSprinter kommer att kunna fås med tre olika batteristorlekar och den testade bilen hade det största av dessa. Bilen kommer att kunna fås både som skåpbil i olika utföranden och som chassi för olika byggnationer.
Nya eSprinter kommer att byggas i Tyskland och USA med början andra halvåret 2023. Premiärvisning blir det i början av februari och de första exemplaren til Sverige beräknas anlända i början av 2024.