De som har suttit i BRL Electronics vackert orange- och svartlackerade GAS Vito glömmer det inte. Skåpbilens inbyggda ljudsystem har slagit ut både billarm och parkeringsautomater och är definitivt någonting utöver det vanliga. Trycket från de tolv baselementen får håret att flyga och upplevelsen har blivit en snackis.
– Vi säljer ljud, arbetar med billjud och hemmaljud och har byggt otroligt mycket demobilar. Det blir ofta särskilda koncept och vi tar till det lilla extra när vi skapar promotionsbilarna som åker runt på mässor och liknande. Vi är inspirerade av de amerikanska demobilarna som ofta är väldigt extrema, berättar Marcus Kindbom på BRL Electronics.
GAS Viton byggdes 2014 och är en skåpbil där skåpet byggts om till tryckkammare. Projektledaren Niklas Quick satte in tolv GAS GPX1244-basar med en total effekt på 12.000 W RMS vilket förvandlade skåpdelen av bilen till en enda stor baslåda. För att behålla så mycket som möjligt av trycket och minimera plåtskrammel isolerades den även ordentligt för att dämpa vibrationerna i själva bilen.
– Bilen är ett sätt att demonstrera vad som går att göra med helt vanliga produkter, system som många av våra kunder använder. Det är inga specialprodukter utan standard i vårt sortiment. Att visa vad man kan göra och hur man kan bygga något så här häftigt är coolt! Mässbesökare går in och sätter sig på bänken, bastrycket uppstår och håret flyger – det är ett lyckopiller.
GAS Viton gjorde succé vid Elmiamässan 2014, då testade över femtusen personer att sätta sig i bilen och uppleva trycket. Samma år vann bygget ”Årets billjud” på Greenlight-galan. Sedan invigningen har bilen flitigt turnerat Sverige runt från Östersund i norr till Vallåkra i söder. Den syns lång väg med sin svarta lack från Mercedes-Benz stripad med orange detaljer.
När bilen är utställd spelar teamet baslåtar så att besökarna ska känna trycket, utvalda från en speciell Spotify-lista. Samtidigt visar kameror på utsidan vad som händer på insidan.
– Vi visste redan från början att baslådan skulle bli riktigt tung och när vi monterade in den var vi osäkra på hur länge fjädringen skulle hålla. Trots att vi nu är inne på tredje säsongen med GAS Viton har det aldrig varit några problem med bilen. Bilen och ljudbygget presterar väldigt bra tillsammans. Vi har inte bytt ut en enda komponent, varken på bilen eller anläggningen. Samtidigt får den så klart regelbunden service, fortsätter Marcus Kindbom.
Eftersom bilen deltar i väldigt många events året om var det viktigt för teamet att hitta en bil som är skön att köra långa sträckor med och har god komfort. När Niklas Quick provade bilar inför bygget var Mercedes den arbetsbil som hade absolut bäst isolering mellan förarhytten och lastutrymmet.
– Det roligaste är att människor gläds åt att sitta i bilen. Först är de skraja men sedan kommer de ut och skrattar. Det är en väldigt speciell upplevelse och anledningen till att vi fortsätter år efter år. Bilen har blivit en snackis och ger väldigt bra respons – det är som att rulla runt med en tivoliattraktion, avslutar han.