Småländska Jönköping växer så det knakar. Mitt i expansionen befinner sig anläggningsföretaget Markbyggarna i Jönköping AB. För att möta efterfrågan och leva upp till beställarnas krav har de precis köpt tio nya Mercedes transportbilar – fyra Sprinter flakbil och sex långa Citan.
– Det är första gången vi använder oss av Mercedes-Benz i fordonsflottan och vi är väldigt nöjda. Mercedes har enormt gott rykte som märke och serviceavtalet är väldigt förmånligt. Vi leasar bilarna på tre år och har en fast kostnad i månaden där service ingår, berättar Jörgen Fransson, VD för Markbyggarna.
Markbyggarna är ett utpräglat entreprenör- och schaktföretag med Jönköpings kommun som största kund. Man arbetar mycket för Jönköpings Energi som ägs av kommunen. Det kan bland annat handla om schakt och förläggning av kraftiga ledningar för fjärrvärme och fjärrkyla.
Andra uppdragsgivare finns inom den privata sektorn, till exempel bostadsrättsföreningar, stora fastighetsbolag och företag ute på landsbygden. Det handlar om att färdas över hela Jönköpings kommun – ofta med tunga maskiner och verktyg som last.
– Citanbilarna använder vi för persontransporter och mindre arbeten, där går det att sitta tre man i förarsätet. Sprinterbilarna används när vi kör ut med större maskiner och har behov av stora lastytor vid schaktarbeten.
– Bilarna används även dygnet runt när vi har jour. Det kan handla om att bevaka uppgrävda schakt som behöver tillsyn så att det inte händer något, till exempel ett ras, fortsätter Jörgen Fransson.
Markbyggarna grundades 2004, har femton anställda och håller bland annat på att bygga ut verksamheten i Skaraborgsområdet med ett dotterbolag i Mullsjö. De hyr även ut kringmaterial som gångbroar, trafikskyltar och staket. Kvalitet och miljö kommer högt upp på listan och här passar Mercedes-Benz bra in.
– Det gäller att ligga i framkant när det gäller miljöfrågor, det håller inte att komma med tio år gamla bilar, de måste vara på topp. Dessutom är det bra andrahandsvärde på fordonen.
– En annan anledning till köpet är att vi ville profilera oss med helt nya bilar. Vi har företagsnamnet stripat lite snedvinklat på bilarna och en tegelväggslogotyp på bakluckan. Gubbarna tycker att det är riktigt roligt med Mercedesbilarna, det är en fantastisk komfort jämfört med våra tidigare fordon, avslutar Jörgen Fransson.