Sprinter har gått att få med fyrhjulsdrift ända sedan introduktionen 1995. Bland annat finns den i flera hundra exemplar hos svenska försvaret. Men vad gör man när 4×4 inte räcker och när terrängen är för svår? Då beställer man sexhjulsdrift istället. Kraftbolag och räddningstjänster har redan anmält sitt intresse.
Ju fler hjul desto bättre terrängframkomlighet, brukar det heta. Något som inte minst Försvarsmakten tagit fasta på med sina sexhjulsdrivna Mercedes-Benz G-Klass. Nu kan även transportbilen Mercedes Sprinter fås med två extra drivande hjul.
Vid ett besök på fabriken i april fick en grupp från Sverige testa bilen på riktigt.
– Framkomligheten var fantastisk, säger Fredrik Sidnäs, försäljningschef för Mercedes-Benz Transportbilar Sverige.
– Med fem (!) diffspärrar så ska det verkligen mycket till för att inte hitta grepp. Dessutom gör den pendlande boogien att bakaxlarna har bra kontakt med underlaget även när det är kuperat.
De sexhjulsdrivna bilarna kan beställas från alla Mercedes-Benz-återförsäljare men genomgår sin operation hos allhjulsdriftsexperterna på Oberaigner i nordtyska Rostock. De har tillverkat system för allhjulsdrift åt Mercedes-Benz sedan 1980-talet men den sexhjulsdrivna Sprintern är deras verkliga mästerverk.
Sexhjulsdriften är permanent med i normala fall 35 procent fram och 65 procent bak. De bakre axlarna fördelar sedan kraften 60/40 mellan sig med mest drivning på den främre av de två. Maxlasten är höjd till upp till 4 ton och vadningsdjupet är 60 cm.
– Oberaigner är experter på detta. Det är de som levererar tekniken till den inkopplingsbara fyrhjulsdriften på de fabriksbyggda Sprinter 4×4.
Sprinter 6×6 kan byggas på 5 tons Sprinter som levereras som långt chassi, med andra ord även med dubbelhytt. Merkostnaden landar på cirka 350 000 kronor jämfört med en tvåhjulsdriven version.
Det är en bil för de som verkligen behöver få fram manskap och material oavsett omständigheterna. Dessutom en bil som fungerar som vanligt vad avser komfort på landsväg och städer.
– Kraftbolag och räddningstjänster är redan intresserade. Det finns helt enkelt inget annat liknande fordon på marknaden, säger Fredrik Sidnäs.