Anthon Randau har en hel verkstad med sig ut i skogen. Hans jobb är att se till att skogsmaskinerna från John Deere aldrig står stilla. Kunderna litar på att Anthon eller någon av hans kollegor på John Deere Forestry kommer när de behövs. Oavsett väder eller var de är. Anthon, i sin tur, litar på att hans Mercedes-Benz Sprinter skåpbil tar honom och hans verkstad hela vägen ut till de gröna maskinerna i skogen.
Anthon jobbar på John Deere Forestry i Jönköping och där finns idag fyra servicetekniker varav två är mer inriktade på att jobba med mobil verkstad ute på fältet. Det är Anthon och hans kollega Andreas Axelsson som har sina rullande verkstäder i form av två identiska 5-tons Mercedes-Benz Sprinter skåpbil med automatlåda och 120 kW:s diesel samt dubbelmontage på bakaxeln.
– Just det här med bakhjulsdrivning och dubbelmontage är extra viktigt för oss då det kan vara ganska besvärligt att ta sig ut i skogen med alla prylar vi har med oss, förklarar Anthon.
– Faktum är att den här bilen aldrig har svikit mig. Jag har aldrig kört fast så mycket att jag behövt bärgning från platsen. Dubbelmontaget krävs dessutom för att vi ska klara att få med oss all tung utrustning och bakhjulsdrivningen gör den stora bilen smidig i trånga lägen tack vare en snäv vändradie. Det kan vara ganska trångt i skogen.
Andreas håller med och konstaterar även han att han aldrig behövt bärgas från någon snöig eller lerig skogsväg.
– Det har varit oerhört lite problem med de här bilarna, säger han, och det är så viktigt för oss eftersom vi vet att killarna och tjejerna i skogen litar på att vi kommer ut och sköter deras maskiner.
De huvudsakliga jobben som görs är planerad service på maskinerna och den görs ute på plats i skogen. Skulle det bli en akututryckning så är det bråttom. Både Anthon, Andreas och Henrik Fjelkner, som är servicekoordinator på John Deere Forestry i Jönköping, har sina personliga kontaktnät med entreprenörerna och vet vad det kostar dem när maskinerna inte är i produktion.
– Akututryckningarna är inte så vanliga, som väl är, säger Henrik och fortsätter:
– Anthon och Andreas är duktiga på att göra förebyggande service och våra maskiner är lika pålitliga som Mercedes-Benz skåpbilar.
Bilarna är levererade som skåpbilar och inredningen har gjorts av Würth som skapat två välutrustade verkstäder i de här bilarna. Här finns kompressor, elverk och en mängd verktyg. Allt med sina givna platser i det välordnade skåpet där mekanikern har full ståhöjd. Det finns också två svetsutrustningar, en gassvets och en pinnsvets, samt den skyddsutrustning som behövs för mekanikerna. Den breda skjutdörren på sidan och de dubbla bakdörrarna ger smidig tillgång till verktyg och utrustning.
– Det är faktiskt väldigt lättjobbat även i trånga lägen ute i skogen, ler Anthon och fortsätter:
– Vi har inrett dem på samma sätt, så att prylarna finns på samma ställen i båda bilarna. Vid större jobb händer det att jag och Andreas åker ut tillsammans i en bil och då måste båda kunna hitta prylarna.
Är du nöjd med din Sprinter skåpbil?
– Absolut, jag trivs himla bra i den. Riktigt bra komfort, med bra stolar som även är fjädrade. Automaten växlar mjukt och fint. Överhuvudtaget känner jag mig lugn och trygg i bilen. Kanske för att den är så tung och stabil som den är.
– Jag är ju väldigt mörkrädd, ler Anthon efter en stund, så jag beställde bilen med ett gäng extraljus på en snygg Qpax-båge över vindrutan och en LED-ramp under grillen.
Henrik Fjelkner berättar att killarna fått möjligheten att påverka hur de vill ha sina bilar, så de blir personligt utrustade just för att öka trivseln och omtanken om bilarna.
– Gillar killarna sina arbetsplatser…för bilen är en arbetsplats för dem….Trivs de så gör de ett bra jobb och blir bra ambassadörer för företaget, säger han och avslutar:
– Är bilen fräsch och snygg stärker den vårt varumärke och viktigast av allt är naturligtvis att de tar våra mekaniker till jobbet var som helst i Sverige.
– Och det gör verkligen våra Mercedes-Benz Sprinter skåpbil.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter skåpbil.