Att sälja mat från en egen foodtruck har blivit mångas dröm och något som lockar allt fler mathantverkande entrepenörer att prova på. Att vara oberoende av en fast lokal öppnar nya möjligheter och tanken på att kunna erbjuda sin egen matidé där man har lust och där kunderna finns lockar.
Foodtrucks har på ett decenium gått från att vara det enda matalternativet på den lilla festivalen, till att bli ett fast inslag i stadsbilden. Oavsett storlek på staden. Och det handlar inte längre bara om en rullande ”korvmoj” eller en tivolivagn med värmda halvfabrikat.
Ekologiska luncher, lokala råvaror eller hämtmat av gourmétklass, ofta i färgglada och personligt dekorerade rullande restauranger, har lyft foodtruckens rykte till en nya nivåer.
Många av de foodtrucks man ser är byggda på Mercedes-Benz transportbilar. Både helt nya och klassiska modeller som kan ha både 30, 40 och 50 år på nacken. Det är bilar som är byggda för att hålla och där det alltid finns service på nära håll. Vart du än tar din mat.
Anneli Idman i Skåne startade sin gröna rullande vegetariska restaurang – Gaston & Vega – för några år sedan och ångrar det inte en sekund. I en Mercedes-Benz Sprinter har hon skapat förutsättningar för at kunna erbjuda sin gröna mat på olika ställen i och omkring Kristianstad.
Annelie Idman, Gaston & Vega, the green food truck. © Sven Persson / swelo.se
– Jag letade först både efter nytt och begagnat, men eftersom jag var helt ny i branschen vågade jag inte riktigt köpa en sprillans ny van, berättar Anneli och fortsätter:
– Sen hittade jag en fin Mercedes-Benz Sprinter som gått som postbil. En ombyggare i Sollefteå rev ut posthyllorna och byggde om den efter mina behov och önskemål.
– Jag stortrivs med att köra min Mercedes, och det är inga som helst problem att manövrera på trånga stadsgator. Kan till och med fickparkera om det finns en tillräckligt stor p-plats! Jag älskar Sprintern och ser den som min kompanjon som tar mig ut till kunderna i alla väder, och på de flesta underlag!
Hur går det till?
Om man nu vill starta en restaurangverksamhet på hjul och uppfylla sin dröm…hur ska man egentligen gå tillväga? Var börjar man? Hur ska just DIN foodtruck skilja sig från mängden? Hur blir den egna restaurangdrömmen på hjul konkurenskraftig, både gentemot andra foodtrucks och med de traditionella ”stationära” restaurangerna?
En av världens främsta experter på området – Brett Lindenberg på FoodTruckEmpire – ger några tips att tänka om man funderar på att satsa på en karriär som mobil restauratör.
1. Välj mat & meny
Vad vill du egentligen? Vill du erbjuda varm korv och hamburgare? Eller är du duktig på indiska delikatesser? Soppor på närodlade grönsaker? Det går att laga i princip vilken mat som helst i en modernt utrustad foodtruck, men uttrycket ”less is more” kan vara en vettig utgångspunkt när det gäller menyn i en mobil restaurang. Du ska både hinna laga, servera och hålla rent samtidigt i ditt lilla kök – på kort tid. Dina kunder står ju utanför och väntar!
Bestäm dig för en inriktning och begränsa menyn till ett antal vällagade rätter och unika smaker, snarare än att försöka täcka in allt i ett stort och brett, men kanske lite trist utbud. Dessutom – med en nischad meny kan du skräddarsy inredning och utrustning i din foodtruck så att den exakt uppfyller ”kockens önskelista”.
2. Gör en affärsplan
Att göra en ordentlig affärsplan är en stor och viktig del på vägen att bli egen oberoende företagare – oavsett bransch! Och när man gör det, så gäller det att inte göra glädjekalkyler eller bortse från eventuella hinder och problem på vägen – och vilka kostnader de medför. Problem och hinder dyker alltid upp, och då gäller det att redan från början försöka ha en plan för hur man hanterar dem när de dyker upp!
Om man inte vet hur man gör en affärsplan, så finns det idag mycket råd, tips och mallar på internet, som man kan ta hjälp av.
3. Finansiering!
Det kostar att starta en mobil restaurang och det tar tid innan investeringen lönar sig – räkna med det! Om man nu verkligen vill starta sin egen foodtruck, byggd för att passa just din matlagning och matidé, så kommer det att kosta en del. Givetvis olika mycket beroende på om du väljer att köpa en redan färdig foodtruck och anpassar verksamheten efter den utrustning som finns, eller om du vet exakt vilken mat du vill servera och vilka förutsättningar som krävs för det och låter specialbygga din rullande smakupplevelse.
4. Tillstånd, regler och annat…
Olika länder, olika mat…och dessutom olika regler.
När det gäller det juridiska – tillstånd och regler – för foodtrucks, så skiljer de sig åt mellan olika länder. Det kan också skilja sig mellan olika regioner eller städer. Det spelar ingen roll hur tungt och tråkigt det kan kännas att behöva hantera tillstånd och ansökningar. Det måste göras om du vill driva en seriös verksamhet i din mobila restaurang! Kontakta din kommun och fråga vad som gäller för foodtrucks – och gör det tidigt i processen, för sådant kan ta tid!
5. Marknadsför din foodtruck!
När du och din foodtruck är redo och den Stora Dagen kommit, så är det dags att tala om det för världen. Kontakta event och festivaler där din mat skulle passa in perfekt och där det är mycket folk och erbjud dig att finnas på plats med din foodtruck. Sprid din närvaro på sociala medier – Facebook, Instagram, Twitter. Ta för vana att alltid tala om för dina följare och gillare var du kommer att vara med din mobila restaurang INNAN du är där.
”Don´t start a food truck. Launch an empire”, säger Brett Lindenberg.
Så – tag plats i förarsätet, kör iväg mot nya äventyr och låt världen ta del av dina smakupplevelser!
Här kan du läsa om Gaston & Vega och andra Mercedes-Benz foodtrucks!:
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz Sprinter.