Det går inte att ta fel på att Arne Larsson på Krågeholms Åkeri gillar Mercedes-Benz. Framför det gamla trädgårdsmästeriet står åkeriets fyra Mercedes-Benz lastbilar och på grusplanen mellan växthusen står en stripad Mercedes Sprinter 2018. Och nu har han bytt X-Klassen han köpte i våras mot sin nyaste Mercedes. En Mercedes-Benz X-Klass V6, som han inte kunde motstå efter att ha provkört den.
– Ingenting kan jämföras med Mercedes-Benz, varken när det gäller bilarna eller servicen, säger Arne när han visar oss runt. Han berättar att det egentligen aldrig var meningen att han skulle bli åkare. Tanken var att han skulle ta över trädgårdsmästeriet och plantskolan som hans föräldrar startade redan 1948.
– Jag var med ute i växthusen redan innan jag kunde gå och vi har fortfarande lite plantskola på vårarna och driver upp lite krukväxtplantor. Inte i så stor omfattning, men jag kan inte låta bli.
– Och mamma måste ju ha något att göra. Hon är ju bara 89 år, säger Arne och skrattar.
Åkeri-yrket började han av en slump och första lastbilen köpte han 2009 av en kompis som han brukade hoppa fallskärm med. Sedan dess har verksamheten vuxit – och det har varit Mercedes-Benz som gällt, vare sig det handlat om lastbilarna eller transportbilarna.
– Och ”Lådbilen”, säger Arne och menar den första X-Klassen, som han skaffade i våras och som fick en egen personlig registreringsskylt – ”LÅDBIL”.
Arne berättar att han köpte han en Mercedes Citan 2017 och i våras bytte han in den mot den nysläppta Mercedes-Benz X-Klass 250. Då hade han nästan precis köpt ännu en Mercedes lastbil och dessutom en Sprinter 2018, som går som kylbil för att transportera mediciner till olika läkarstationer på uppdrag av TWS logistic.
– När vi tog uppdraget för TWS logistic, tyckte uppdragsgivaren att jag kunde prova ett annat bilmärke, som de brukar använda. Men jag ville inte ha det. Jag ville ha Mercedes.
– Nu rullar Sprintern hela tiden och jag har en chaufför dedikerad till den. Den går i närområdet Malmö-Lund och jag räknar med att den kommer att rulla ungefär 9000 mil per år. Jag har en chaufför på varje bil, utom till ”Lådbilen” – X-Klassen – som jag kört själv.
– Den är helt underbar att köra. En riktigt bra bil!
– Jag gillade Citanen också, men det var mest min dotter som körde den. Så när jag skaffade X-Klassen, hade jag Citanen som inbyte.
Arne berättar att han uppskattar servicen och kontakten han har med säljarna på Mercedes-Benz i Malmö. När han är där, så stannar han gärna en stund och snackar lite med dem.
– När jag köpte Sprintern var jag inne hos Mercedes i Malmö för att köpa ännu en ny lastbil. Det tog en stund och när vi stod och väntade kom säljaren, Rasmus Björk, och frågade om jag ville provköra den nya Sprintern.
– Han mutade mig med en hamburgare, säger Arne, ler stort och tillägger:
– Och vem kan säga nej till det?
– Jag föll givetvis även för Sprintern och visste ju att jag skulle ha användning för den. När jag provkört den, så sa jag till Rasmus, att ingen annan får provköra den, för jag ville ha den. Så blev det. Jag köpte den specialutrustade demo-Sprintern med extra allt!
När Arne skulle hämta den nya lastbilen, som köpts vid samma tillfälle som han bestämde sig för och köpte Sprintern, så var det dags igen. Mercedes hade just släppt Mercedes-Benz X-Klass V6 och Rasmus gav nycklarna till demobilen, i väntan på att lastbilen skulle köras fram.
– Rasmus sa att jag kunde köra en runda med X-klassen under tiden vi väntade på lastbilen och efter bara en liten tur var jag övertygad, men sa till Rasmus: ”Du har ändå ingen svart inne!”.
Men det hade han och Arne bestämde sig för att byta in den första X-Klassen mot den nya V6:an. Och lagom till jul kunde han hämta ut den på Mercedes i Malmö. Och den personliga registreringsskylten – LÅDBIL – hade redan flyttats över till det nyaste förvärvet.
– Man kan aldrig ha för många Mercedes, säger Arne och får ett speciellt glädjeglitter i blicken.