Samtidigt som de första exemplaren av helt eldrivna eVito skåpbil levereras i Sverige så avslutades vintertester av storebror eSprinter el-skåpbilen i Arjeplog i Lappland. Efter flera veckors tester i ner till – 30 grader är nu bilen klar för produktionsstart och lansering under andra halvan av 2019.
Precis som eVito skåpbil är eSprinter skåpbil en helt eldriven transportbil primärt avsedd för det som brukar kallas ”last mile deliveries”. Alltså leverans av gods direkt till slutkund, i synnerhet i stadstrafik. Lastutrymmet på 10.5 m³ är lika stort som i versionen med förbränningsmotor och batterierna är placerade under golvet. Med 55 kWh batteri får bilen en lastförmåga på ca 900 kg och en räckvidd på ca 15 mil. Elmotorn är på 85 kW (114 hk) och 300 Nm.
Med snabbladdning kan bilen laddas till 80% på bara 30 minuter. Det gör den lämplig för skift-trafik och att det är möjligt att mer eller mindre kunna köra dygnet runt med leveranser i storstäder.
– eSprinter skåpbilen fick verkligen bekänna färg under vintertesterna, säger Benjamin Kähler som är chef för eDrive@VANS på Daimler.
– Vi fick viktig kunskap, inte minst när det gäller temperaturhantering som är så viktigt i kallt klimat.
Fler än 30 ingenjörer och tekniker var på plats i Lappland och provade vad som sker när bilen laddas och körs i extrem kyla. Resultaten utföll till full belåtenhet och lanseringen kommer som beräknat att ske under andra halvåret 2019.
Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz eSprinter el-skåpbil.